BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, September 2, 2009

MKM ? 5

“Iz! Bangun la…Semua orang dah keluar ni, tinggal kita aja.” ‘Liatnya nak bangun, ni mesti kes tidur lewat semalam.’

“Ha?!” Iz terkejut. Dia bukannya betul-betul lena, saja nak mengusik Wawa. Dia memandang sekeliling. Belum ada sesiapa pun keluar. Semuanya masih dengan beg di tangan, menunggu untuk keluar dari pesawat.

“Tipu.” Iz pura-pura merajuk. “Kalau tak cakap macam tu, nak ke Iz bangun?” Duga Wawa. Tangannya lincah membetulkan tudung yang dipakainya. ‘Susahnya nak betul.’

“Iz bukannya tidur pun tadi, saje je nak test Wawa.” Sengih Iz, menayangkan giginya yang putih berseri. Wawa menjeling geram, mulutnya sudah memuncung. “Merajuk ke?” Sakat Iz. Wawa diam tanpa jawapan.

“Alaaaa…Janganlah marah, Iz gurau je lar.” Iz memujuk. Parah la kalau dia dah start merajuk. Silap hari bulan, boleh cancel wedding kita orang. ‘Uwaaa! Tak nak!’

“Waaa…” Wawa tidak menghiraukan panggilan Iz, dia bangun dan berjalan ke pintu keluar pesawat. ‘Nak test aku ye? Tengok macam mana aku test pula.’ Wawa cuba menayangkan wajah serius walaupun pada hakikatnya dia ingin ketawa. ‘Serve you right!’

Iz terkocoh-kocoh mengejar langkah Wawa. Keluarga angkatnya hanya mampu tersenyum melihat kedua-dua mereka. “Gaya macam budak sekolah menengah baru bercinta.” Ujar Razif.

“Part budak sekolah menengah tu salah. Tapi kalau part baru bercinta tu betul.” Sampuk Anis.

*

Wawa mengambil bagasinya dan diletakkan di atas troli kemudian menuju keluar. Panggilan Iz tidak dihiraukan. Hatinya berlagu ria dapat mempermainkan Iz.

Wawa toleh ke belakang apabila terdengar bunyi sesuatu yang berat jatuh. Seorang lelaki yang memakai t-shirt kuning serta seluar jeans hitam jatuh kerana terlanggar seseorang. Bagasinya juga tergolek. ‘Kesian-kesian, lain kali hati-hati la.’ Simpati Wawa.

‘Wait! T-shirt kuning? Jeans hitam? Bukan Iz ke?’ Sekali lagi dia menoleh. Iz! ‘Patut la tak dengar dia panggil, jatuh rupanya.’ Wawa tidak dapat menahan tawa. Dihampiri Iz. Lelaki itu sedang meminta maaf dengan orang yang dilanggarnya.
“Are you ok Iz?” Soal Wawa. Dia menahan dirinya daripada ketawa supaya Iz tidak berkecil hati. “Do I look ok?” Sinis Iz berkata. Dia mengambil bagasinya yang tergolek sejauh 50 meter. Wawa kaku, tidak tahu apa yang harus dibuat.

Wawa tersentak apabila tiba-tiba trolinya ditarik. Diangkat wajahnya memandang gerangan yang menarik troli itu. Iz! Bagasinya juga ada atas troli yang sama. Wawa senyum.

“Best tak jatuh tadi?” Usik Wawa setelah dia dapat menyaingi langkah Iz. “Best sangat! Rasa macam nak langgar lagi.” Geram! Kakinya masih sakit akibat terjatuh tadi. “Ye? Ramai lagi orang kat sini. Langgar la.” Wawa memandang sekeliling. KLIA memang tidak pernah lengang. Ada sahaja makhluk di situ.

“Suka ke tengok Iz jatuh?” Iz menoleh memandang wajah nakal Wawa. Wawa mengangguk. Dengan sengaja Iz ‘menjatuhkan’ dirinya.

Muka Wawa merah menahan malu. “Apa ni Iz, bangun la! Malu la orang tengok.” Dari jauh kelihatan keluarga angkat mereka berjalan ke mari. “Tahu pun malu. Macam tu la perasaan Iz tadi. Malu tau!” Iz kembali berdiri.

“Janganlah main drama Hindustan kat sini. Malu la! Nanti orang tercari-cari kamera. Tak ada.” Sakat Razif. Anis di sebelah memaut erat lengan suaminya. Walaupun sudah hampir lima tahun mereka mendirikan rumah tangga. Mereka tetap romantik.

“Iz ni ha? Buat-buat jatuh. Malu la adik.” Wajah Wawa masih kemerah-merahan. “Wawa juga yang cakap suka tengok Iz jatuh. Iz ‘jatuhkan’ la diri Iz untuk Wawa.” Iz tersengih. ‘Nampaknya rajuk Wawa sudah berakhir. Mungkinkah akan ada rajuk yang baru?’

“Orang main-main je la. Bajet tak tahu.” Wawa menjeling tajam. “Ye ke main-main? Iz dengar macam serius je.” Usik Iz lagi. “Macam mana Iz boleh dengar? Wawa rasa Wawa angguk je tadi.” Perli Wawa. Tawanya sudah kembali.

“Sudah-sudah! Kamu berdua ni mengalahkan budak tadika. Jom keluar. Lama pula keluarga kamu menunggu.” Encik Razlan bersuara. Semua diam! Gerun mendengar seuara serius daddy mereka.

*

Wawa melambai-lambaikan tangan ke arah keluarganya. Dia berlari-lari anak mendapatkan ibu bapanya. Puan Maisarah memeluk erat anak bongsu perempuannya. Rindunya kepada anak itu, hanya Tuhan yang tahu.

Setelah ibunya meleraikan pelukan, Wawa beralih kepada ayahnya kemudian kedua-dua adiknya. Mereka berdua kebetulan cuti seminggu, jadi dapatlah menyambut kepulangan kakak dan bakal abang iparnya.

“Mana yang lain?” Soal Wawa kepada orang tuanya. “Kat rumahlah, takkan nak bawa rombongan datang sini kot. Malu!” Bidas Qusy. Qay hanya senyum.

“Ayah…” Iz bersalaman dengan ayah Wawa, Encik Kamarulzaman. Lelaki yang telah dianggap ayah sejak abahnya meninggal dunia berbelas tahun dahulu.

Encik Razlan dan Razif juga turut bersalaman dengan ayah dn adik-adik Wawa. Puan Mariah pula memeluk ibu Wawa. Melepaskan rindu! Sudah lama mereka tidak berjumpa. Anis yang memang tidak asing dalam keluarga itu turut berpelukan dengan Puan Maisarah.

“Mak tak datang ibu?” Tanya Iz. Dari tadi dia tidak melihat kelibat ibunya. “Ni sorang. Abang Iz, takkanlah nak bawa rombongan datang airport ni. Yang tak ada tu dekat rumah la. Malulah ramai-ramai. Gaya macam nak hantar orang pergi haji.” Bidas Qay pula. Mereka semua tertawa.

“Ala Qay, tadi dah buat drama Hindustan. Main kejar-kejar. Pastu jatuh.” Razif menambah ‘perisa’ untuk menyakat Iz dan Wawa. “ Ye ke Abang Razif? Lagu apa jadi soundtrack? Baju berapa kali sempat tukar? Penari ada tak?” Bertubi-tubi soalan keluar dari mulut Qusy. Gembira dapat menyakat mereka berdua.

“Banyak cakap la korang. Yang korang datang juga ni kenapa? Kalau ibu dan ayah ambil pun dah ok apa?” Iz membalas usikan Qusy dan Qay sebelum sempat Razif menjawab soalan Qusy tadi. ‘Kalau dibiarkan, parah la.’

“Abang Iz! For your information. Ibu yang suruh kita orang datang. Kalau kita orang tak datang, muat ke lapan orang dalam kereta ayah?” Sindir Qay. ‘Alamak! Hari ini sahaja, sudah berapa kali dia malukan diri sendiri.’ Iz tersenyum.

0 tell me...: