BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, November 8, 2009

AKK? 8

“Yea!!!” Sorak pelajar kelas 4A1 setelah selesai menduduki kertas terakhir bagi peperiksaan akhir tahun. Gaya macam dah habis SPM. Masing-masing berasa lega. Seksa mereka selama hampir dua minggu habis sudah.

“Korang! Cikgu Nurin suruh tunggu kat kelas dulu. Jangan balik lagi.” Umum Aniq kepada rakan-rakannya yang lain. Mereka semua mengeluh dan kembali meletakkan beg-beg mereka di atas kerusi.

“Duduk semua. Cikgu tak lama pun.” Arah Cikgu Nurin apabila melihat pelajar-pelajarnya berdiri tanda menghormati dirinya sebagai seorang guru. “Cikgu masuk ni nak tanya pasal jamuan akhir tahun kelas kamu. Ada apa-apa cadangan?” Wajah-wajah dihadapannya di pandang.

“Camping!” Laju jawapan keluar daripada mulut Munzir. “Eyh kau ni Zir, kau sedar tak yang sekarang ni dah nak musim hujan. Ada hati nak camping.” Sindir Muna. Langsung tak setuju dengan idea kawan sekelasnya itu. Munzir hanya senyap. Dalam diam dia mengiakan kata-kata Muna tadi.

“Alaaa… Buat jamuan biasa-biasa sudah la cikgu. Senang and save budget.” Cadang Izzah. “Tak syok la jamuan biasa-biasa je. Kau ni Izzah, nama aja anak businessman tapi kedekut.” Perli Fawwaz. ‘Minah ni memang la, kedekut tak bertempat.’

“Bukan kedekut la, Allah tak suka hambanya yang berlebih-lebih. Takkan tu pun kau tak tahu.” Balas Izzah pula. Rakan-rakan lain hanya bersorak mendengar ucapan Izzah. Aksi jeling-menjeling antara Izzah dan Fawwaz semakin galak.

“Sudah! Sudah! Kamu semua ni. Cuba berbincang cara baik. Jangan nak main perli-perli, sindir-sindir pula.” Nasihat Puan Nurin. Pelajar-pelajarnya senyap. “Kamu Elisya, ada apa-apa cadangan?” Tanya cikgu muda itu kepada Elisya. Sedari tadi dia tengok Elisya tidak ‘bersama’ dengan rakan-rakannya yang lain berbincang.

Elisya buat muka blurr, tak tahu nak jawab apa. Ligat otaknya memikirkan jawapan yang wajar diberikan. Pelajar-pelajar lain ‘tekun’ memerhati gelagatnya. Sudah biasa. “BBQ.” Jawab Elisya pendek. ‘Boleh la kot.’ Fikirnya.

“Betul cikgu. Sejutu!” Cepat Harith menyokong cadangan Elisya. “Setuju!” Sampuk suara lain. “Setuju!” Ada lagi suara yag menyokong. Puan Nurin tersenyum. Diam-diam ubi berisi. “Baiklah! Semua setuju?” Tanya Puan Nurin sebagai kepastian. “Setujuuuuuuu!” Jawab pelajar-pelajarya yakin. Ada juga sekadar mengangguk.

“Baiklah, BBQ. Bila, di mana dan berapa budjet tu nanti kamu bincang sendiri ok. Memadangkan Elisya yang bagi cadangan ni, cikgu nak Elisya jadi ‘kepala’ kepada rakan-rakan lain. Boleh Elisya?” Wajah Elisya yang setia dengan buku catatannya digamit. Sekali lagi Elisya terkejut. ‘Perlu ke aku jadi ketua? Kalau tolak, nanti cikgu kecewa pula, kalau tak tolak aku nak buat apa. Aku tak tahu apa-apa la.’ Lambat-lambat Elisya mengangguk. Puan Nurin tersenyum lagi, kemudian melangkah keluar.

Semua pelajar senyap, tidak tahu apa yang harus dibincangkan. Semuanya memikirkan masalah yang sama. ‘Dengan minah ni macam mana nak bincang?’ Bila persoalan itu timbul, semua pelajar mula mengeluh.

Dengan wajah yang tidak beriak seperti selalu, Elisya melangkah keluar kelas. Beg sandangnya diperkemaskan supaya berada ditempat yang selesa. Destinasinya hanya satu, kereta abangnya. ‘Rakan-rakan’ yang lain juga mula melangkah keluar sambil menggelengkan kepalanya tanda tidak tahu hendak berbuat apa.

“Weyh korang! Korang rasa BBQ nanti jadi tak?” Wajah kawan-kawannya ditatap satu persatu untuk mencari jawapan. “Asal kau tetiba tanya macam tu? Bukan tadi cikgu dah cakap ke? Jadi la tu.” Aniq mengemas barang-barang yang masih bersepah di atasnya mejanya. Tadi ketika rakan sekelasnya sibuk mengemas barang masing-masing, dia tidak sempat kerana sibuk mencari cikgu.

“Boleh harap ke si ‘stone’ tu?” Soal Munzir lagi. Tidak berpuas hati dengan jawapan Aniq tadi. “Alaaa… Kan cikgu dah bagi tanggungjawab kat dia, pandai-pandailah dia nanti. Lagipun, bukan dia sorang yang bertanggungjawab. Kita semua pun. Cuma tanggungjawab dia tu besar cikit.” Suara Harith yang berada di pintu kelas bersuara. Sabar menunggu kawan-kawannya yang mengambil begitu banyak masa untuk mengemas barangan sendiri.

“Aku setuju la dengan Zir tu, korang fikir ek. Macam mana dia nak bincang dengan kita semua? Suara dia kan merdu macam Datuk Siti. Mahal! Tak pun, mulut dia full dengan bongkah emas tak?” Sakan Fawwaz mengejek. Gelaknya bergabung dengan gelak Aniq dan Munzir sementara Aqiel hanya tersenyum nipis.

“Korang tak baik la mengata dia. Tahulah dia macam mana nak settle kan semua tu.” Sangkal Harith. Dia tidak suka kawan-kawan rapatnya menjadi orang yang gemar mengata tentang keburukan orang. Balasannya pasti setimpal. “Relax la bro, aku gurau je. Jangan touching weyh! Tahu lah kau dah tangkap cintan dengan dia.” Ujar Fawwaz dalam nada gurauan. “Betul ke kau dah tangkap cintan dengan minah tu Rith?” Aqiel yang diam sejak dari tadi bersuara. Kata-kata Fawwaz tadi ‘menangkap’ fikirannya yang tadi entah ke mana.

“Asal kalau aku dah tangkap cintan dengan dia? Kau jealous ke?” Gurau Harith. Padahal dia tidak mempunyai sebarang perasaan aneh terhadap Elisya. Hanya tertarik dengan perwatakannya dan ingin mengenalinya dengan lebih dekat. “Aku?! Jealous?! Sorry bro. Perkataan tu tak ada dalam kamus hidup aku. Kalau kau dah tangkap cintan dengan dia, aku rasa baik kau buang jauh-jauh perasaan kau tu. Dia dah ada pakwe la.” Terang Aqiel. Entah betul entah tidak apa yang diperkatakannya.

“Ha?! Mana kau tahu?” Hampir serentak Harith, Munir, Fawwaz dan Aniq bertanya tidak percaya. Pelbagai andaian yang ada dalam fikiran masing-masing. “Aku pernah terserempak dengan dorang.” Malas Aqiel menjawab. Tidak mahu memanjangkan cerita. Moodnya ‘hilang’ apabila teringat tentang Elisya dengan ‘mamat-entah-dari-mana’ tu.

“Mana kau tahu tu pakwe dia? Entah-entah abang dia ke.” Aniq masih tidak dapat menerima kenyataan itu. “Gaya miang semacam, aku tak rasa tu abang dia la.” Terbayang adegan-adegan Elisya dan mamat tu. Geli!

*

“Abang! Mati lah baby bang.” Belum sempat Darwish duduk di sofa untuk menghilangkan lelah seharian di pejabat, dia sudah disergah olah adik perempuannya itu. Ditarik tubuh Elisya supaya duduk disebelahnya. Walau bagaimana letihnya dia, kerenah Elisya harus dituruti. “Kenapa ni? Risau semacam aja abang tengok.” Kepala adiknya digosok penuh kasih.

“Cikgu suruh baby jadi leader untuk jamuan akhir tahun nanti.” Ucapnya meminta simpati. “What?! Macam mana boleh jadi macam tu?” Darwish tidak percaya. Macam mana adiknya yang paling tak talkative boleh jadi leader?

“Macam ni………bla bla bla.” Elisya menceritakan apa yang terjadi di dalam kelas selepas peperiksaan tadi. “You need to help me bang.” Elisya menyudahkan ceritanya. “Of course I’ll help you dear. But…..” Darwish menunjukkan ke arah pipinya. Cup! Ciuman Elisya melekat di situ sesaat. “Thanks bang.”

“My pleasure. So, how’s your exam? OK or KO?” Darwish mengarahkan ibu jarinya ke atas kemudian ke bawah. “Macam biasa.” Pendek jawapan yang diberikan. Darwish mengerti. ‘Ada yang OK dan ada juga yang KO.’ Itulah jawapan ‘biasa’ yang Elisya berikan. “I know my sis. Lepas Isyak nanti abang kasi tahu apa yang patut baby buat ok?” Elisya senyum lalu mengangguk. Tidak dapat dibayangkan macam mana keadaannya tanpa Darwish di sisi setiap masa.

*

Elisya melangkah ke kelasnya dengan penuh debaran di dada. Satu persatu ajaran abangnya semalam terlintas di fikirannya. Sampai sahaja di kelas, keadaan kelas seperti biasa. Elisya memandang ke sekeliling kelas, mungkin satu atau dua orang yang tidak hadir ke sekolah. Maklumlah, baru habis exam. Yang datang ni pun pasti nak tahu apa yang aku buat. Fikir Elisya.

Masa pertama berlalu tanpa sebarang pembelajaran. Hari ini memang sudah diumumkan bahawa pelajar tingkatan empat tidak belajar. Beri peluang untuk berbincang sesama sendiri tentang jamuan yang akan diadakan.

Elisya bangun perlahan-lahan kemudian berjalan menuju ke depan kelas. Pelajar lain memandangnya tidak berkelip. Langkahnya diatur kemas. Sampai sahaja di destinasinya, dia menarik nafas kemudian lepas, tarik… lepas, tarik… lepas. ‘Kawan-kawannya’ yang lain menguntum senyum. Lucu! Elisya langsung tidak kesah.

“Assalamualaikum.” Elisya memberi salam. Pecah ketawa pelajar kelas 4A1 terutama pelajar lelaki. Elisya pelik. “No need to be so formal la Elisya. Kau bukan nak buat syarahan pun.” Laung Mazlan yang terkenal dengan perangai nakalnya. ‘Sabar Elisya, sabar.’ Pujuknya pada diri sendiri.

“Salah ke kalau aku kasi salam? Setahu aku, orang yang tak jawab salam tu yang berdosa. Memberi salam adalah sunat, menjawab salam adalah wajib. Aku hanya nak pahala sunat aja. Korang punya pasal la nak jawab or nak gelak. None of my business!” Tegas kata-kata Elisya. Pelajar lain terkedu kecuali Harith. Harith tersenyum, dia bangga dengan Elisya. Sedikit demi sedikit perangai Elisya terserlah.

“Ok! Back to our topic. Korang semua tahu kan, aku jadi leader tuk majlis tu nanti. Walaupun aku leader, aku tak boleh nak buat sesuka hati aku. Aku perlu cadangan dan bimbingan daripada korang semua.” Elisya berhenti dan menarik nafas sebelum menyambung. “Pasal bila dan di mana. Any ideas?” Elisya memandang satu persatu muka terkejut di hadapannya. Entah apa yang difikirkan oleh mereka langsung tidak dipeduli.

“This weekend.” Cadang Harith. Pelajar lain memandangnya tidak percaya. Macam mana la mamat ni boleh beriak selamba. Langsung tiada riak terkejut di wajahnya. “Ok juga tu. Ada bantahan?” Gelengan daripada semua pelajar sebagai jawapan. “Kalau BBQ, biasanya orang buat malam kan? Ada siapa-siapa yang tak boleh datang malam tak?” Sekali lagi gelengan sebagai jawapan. “Where?” Soal Elisya lagi. “Sekolah!” Jawab Muna yang mula ‘masuk’ dalam perbincangan itu. “Setuju?” Anggukan sebagai jawapan. Elisya pelik, sejak bila budak kelas ni pandai senyap? Biasanya tak ada peluang langsung nak dengar budak-budak ni diam time cikgu tak ada.

“Ok! Masalah tu dah selesai. Now budget. Aku rasa korang tak ada masalah kewangan kan?” Sekali lagi anggukan sebagai jawapan. “Kalau macam tu, aku ada cadangan. Kita tak payah kumpul duit. Sorang kena ada satu barang yang perlu dibawa. How about it?” Idea abangnya semalam diguna pakai. “Setuju!” Jawab Harith dan Muna serentak.

Selepas hampir sejam membahagikan tugas dan barang yang harus dibawa. Perbincangan kali ini berakhir. Semua pelajar sudah mula biasa dengan keadaan itu. Mereka berharap, Elisya akan selalu banyak cakap macam tadi. Persepsi mereka yang dulu tentang Elisya terhapus serta-merta.

Harith berjalan menuju ke tempat duduk Elisya dan Aqiel. “Main menu kita ayam kan?” Elisya mengangguk, Aqiel hanya memerhati. “Why not kita tukar? Kau bawak ikan, aku bawa ayam.” Kata Harith sambil tersenyum.

“Kenapa?” Soal Elisya pendek. Matanya langsung tidak memandang wajah di hadapannya. “Kau kan perempuan, berat nak bawak berkilo-kilo ayam tu. Kalau ikan kan ringan sikit.” Harith memberi alasan. “Aku bukan jalan kaki datang sini, naik kereta. So, kalau berat pun, kereta yang rasa, bukan aku.” Elisya memandang sekilas ke arah Harith. Lelaki itu masih lagi tersenyum. Aqiel di sebelahnya menahan tawa. Takut nanti kawannya itu terasa. “Oklah kalau macam tu.” Langsung tiada nada kecewa dalam percakapannya.

Lihat sahaja Harith sudah kembali ke tempatnya, Aqiel mengambil buku latihan Add Math di bawah meja kemudian menutup mukanya. Tawanya meletus juga. Entah kenapa gembira ‘menyelubungi’ dirinya kini. Adakah kerana Elisya tidak ‘melayan’ Harith tadi? Dia sendiri tidak mendapat jawapan. Elisya pelik!