BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, November 4, 2009

AAK? 7

Aqiel kembali ke kelasnya untuk mengambil buku latihan sejarah yang tertinggal. Buku yang dicari diambil dan ingin melangkah pergi kerana Pak zaid sedang menunggunya. Tetapi kakinya tidak jadi melangkah kerana ternampak sesuatu di bawah meja Elisya.

Aqiel mencapai ‘sesuatu’ itu. ‘Bukan ke ni buku catatan si ‘stone’ tu ke?’ Aqiel tertanya-tanya sendiri. Halaman di hadapannya kini dibaca. ‘BABY LOVE ABANG?!!!’ Berkali-kali ayat itu dibaca. Corak-corak di sekeliling ‘statement’ itu ditatap. Cantik! Pandai juga minah ni melukis. ‘Happy 25th Birthday.’ Ayat di sisi bawah helaian itu membuatkannya bertambah terkejut.

‘Minah ni ada pakwe ke? Takkan lah. Gaya dingin semacam. Ada yang sangkut ke? Kalau betul pakwe dia, tak tua sangat ke mamat tu? 25 tahun tu… Agak-agak la tak laku pun. Abang dia? Kalau abang dia, ‘Baby’ tu pasal pula? Aish! Confuse betul aku macam ni.’ Aqiel menggaru-garu belakang kepalanya beberapa kali.

‘Wey Aqiel! Yang kau sibuk pasal ‘stone’ tu pasal ape? Bukan masalah kau pun. Mamat tu abang dia ke pakwe dia ke. Apa aku kesah? Dia punya pasal la tu.’ Marahnya pada diri sendiri. Buku catatan Elisya diletak ke dalam laci meja Elisya.

‘Sorry ‘stone’, aku terbaca. TER ok.’ Ucap Aqiel sendiri sebelum berlalu pergi. Dia berlari –lari ke kereta apabila teringat Pak Zaid pasti sudah lama menunggu.

*

‘Ya Allah… Alhamdulillah. Jumpa juga buku ni. Naik sasau aku cari kau tahu?’ Bagaikan orang ‘tak betul’ dia menyoal. Segala kerunsingannya semalam sudah hilang. Masih terbayang di mata, bagaimana kalut dia, abangnya, Mak Som dan Pak Mail mencari buku catatannya itu seluruh rumah. Sebelum operasi ‘mencari buku catatan baby’ berlangsung, Elisya sempat berpesan supaya tidak membaca sebarang catatan dalam bukunya. ‘Kalau abang yang baca, kantoilah.’

Aqiel di sebelah hanya memerhati riak Elisya bak baru terlepas daripada dikejar anjing. Gila release! Apa yang penting sangat dengan buku tu pun dia tak tahu. Halaman yang dibaca semalam terlintas di kepalanya. ‘Patut lah…’

*

Elisya menyalami tangan abangnya seusai solat Isya’. Mak Som dan Pak Mail tidak berjemaah bersama kerana mereka masih tidak pulang ke rumah sejak petang tadi. Katanya ke market. Entah apa yang dibeli,Darwish sahaja yang tidak tahu.

“Kenapa lambat sangat Pak Mail dengan Mak Som ni?” Kerisauan Darwish jelas kelihatan di wajahnya. Elisya menjungkit bahu tanda tidak tahu.

“Abang risau lah.” Darwish bersuara lagi. “Tak payah cakap pun baby tahu. Tengok keadaan abang yang tak boleh duduk diam tu dah tahu sangat yang abang risau dengan mereka.” Naik lenguh tengkuk Elisya melihat gerak-geri abangnya. Kejap ke kiri, kejap ke kanan.

“Abang takut something bad happened la by. Macam mana ni?” Darwish mula memikirkan perkara-perkara yang mungkin terjadi kepada kedua orang tua itu. “Abang ni… Insya-Allah tak ada apa-apa.” Matanya tetap tidak lari dari memandang wajah risau abangnya itu. Nak tergelak pun ada juga.

“Abaaaaaaaang…...” Manja nada suara Elisya. Darwish yang mendengar suara manja Elisya segera melabuhkan punggung di sebelah Elisya. Kepala adiknya itu diusap lembut. “Ye baby, baby nak apa?” Keriasauannya terhadap Pak Mail dan Mak Som diketepikan. Tiada yang lebih penting daripada Elisya dalam hidupnya.

“Baby mengantuk la…” Sengaja Elisya menguap. Matanya dibuka separuh sahaja, ingin menunjukkan dia benar-benar merajuk. Darwish jatuh kesian kepada adiknya itu. “Ok! Jomlah naik atas, abang teman.” Ditarik tangan Elisya supaya bangun.

Elisya sengih ‘jahat’. Dia beriringan dengan abangnya menuju ke tingkat atas. Darwish kerling jam dinding di tepi tangga, ‘Baru pukul 9.30.’ Dia pelik, Elisya biasanya tidur pukul 10 lebih. ‘Penat mungkin.’ Fikirnya.

“Baby tidurlah, abang tunggu sini.” Ucap Darwish setelah mereka berada dalam bilik Elisya. Dihampiri Elisya kemudian dia mengucup dahi bersih adiknya itu. Elisya tersenyum lalu menyalami tangan Darwish.

Komputer di sudut kiri bilik itu di’switch on’. Elisya yang sudah berselimut dipandang sementara menunggu komputer milik Elisya itu loading. Sambil tunggu Elisya tidur, lebih baik dia main game.

Elisya membuka kelopak mata apabia terdengar bunyi kerusi ditolak. Abangnya sudah bangun untuk keluar bilik. ‘Alamak! Macam mana ni? Habis la rancangan aku!’ Elisya berkira-kira sendiri.

“Bang…..” Panggil Elisya perlahan. Darwish yang ingin memulas tombol pintu membatalkan niatnya. Elisya dihampiri. “Kenapa tak tidur lagi ni? Tadi kata mengantuk.” Darwish duduk di birai katil berhampiran kepala Elisya.

“Baby tak boleh tidur lah… Mengantuk, tapi mata tak nak lelap.” Adu Elisya manja. Darwish tersenyum. “Tunggu kejap. Nanti abang datang balik ek.” Darwish bangun. Elisya memegang tangan abangnya. “Nak pergi mana?” Soal Elisya dengan nada suara mengantuk yang dibuat-buat.

“Adalah… Kejap aja. Five minutes ok?” Elisya hanya mengangguk kemudian memandang sekujur tubuh abangnya keluar bilik.

Darwish kembali ke bilik Elisya dengan beberapa buah buku di tangan. Senyuman diberikan kepada Elisya yang memandangnya dengan seribu tanda tanya.

“Which one?” Darwish menayangkan buku yang ada di tangannya. “Abang biar betul? I’m sixteen now bang.” Elisya tidak percaya dengan idea bangnya itu. Buku-buku di tangan Darwsih ditatap satu persatu. Semua buku itu kepunyaannya semasa dia kanak-kanak. Semuanya fairy tales. Tahulah dia ke mana Darwsih tadi. Pasti ke perpustakaan mini rumah mereka.

“Apa salahnya? Dulu kan mama, papa or me bacakan buku-buku ni kalau baby tak boleh tidur. Why not we try it again? Mana tahu jadi.” Darwish memberi cadangan. “Ok! I want you to read ‘Snow White’ for me.” Pinta Elisya. “My pleasure dear.” Darwish mengambil tempatnya kembali. Dibuka muka surat pertama kemudian dia memulakan bacaannya.

“Baby?” Panggil Darwish perlahan apabila dilihat Elisya sudah memejamkan matanya. “Ye.” Jawab Elisya sambil membuka kembali matanya. ‘Nasib baik aku tak lelap terus tadi.’ Gerutunya.

“La… Tak tidur lagi ke?” Elisya mnggelengkan kepalanya. “Ok! Now what?” Buku-buku tadi kembali dihadap ke muka Elisya supaya memilih satu daripadanya. Elisya tersenyum kemudian menunjuk ke arah buku ‘Cinderellla’. Sekali lagi Darwish membaca.

Dipertengahan bacaannya, lampu tiba-tiba padam. Elisya segera bangun memeluk tubuh abangnya. “Takuuut.” Katanya.

“Tak ada apa-apa.” Darwish membalas pelukan adiknya. Tahu adiknya takut berada dalam kegelapan. Seakan trauma! “Jom turun! Kita tengok apa yang jadi.” Ajak Darwish. Elisya hanya menurut. Tanganya kejap memeluk lengan Darwish.

Sampai sahaja di anak tangga yang terakhir, lampu berkelip-kelip menyala kemudian terdengar suara-suara mengalunkan lagu ‘Happy Birthday To You’. Dipandang Mak Som, Pak Mail dan Elisya silih berganti. Dikerling jam dinding, pukul 12. Patut laaa…

“Sapa punya idea ni?” Tanya Darwish serius. “Baby!” Jawab Pak Mail dan Mak Som serentak. Darwsih mengahampiri Elisya dengan riak wajah yang serius. Elisya sudah takut. “Abang…Baby mintak sorry kalau abang marah. I just want to make it surprised.” Ucap Elisya perlahan tanpa memandang wajah ‘garang’ Darwish.

Darwish mengangkat muka Elisya supaya menghadap mukanya. “Thanks baby. I appreciate it. Serious!” Senyuman manis diukir buat yang tersayang. “Abang tak marah?” Matanya dikedipkan. Darwish menggeleng.

“Thanks bang. Anyway, Happy 25th Birthday! You’re old now. Should get married as soon as possible.” Sengih Elisya nakal. Seperti biasa hidungnya ditarik manja. “For my beloved plus lovely plus the only bro that I have.” Ucap Elisya bangga sambil menghulurkan kotak berwarna hijau. Warna kegemaran abangnya.

“Thanks by. Statement baby tadi tu betul ke? Betul ke abang ni the only bro that you have ha?” Usik Darwish sambil membelek-belek kotak indah di tangannya. Elisya malas menjawab soalan itu. Biarlah semua yang terjadi menjadi kenangan. Malas dikenang kisah lama!

“Nah abang. Kami pun ada hadiah cikit ni. Tak adalah berharga sangat pun.” Huluran Mak Som disambut dengan senang hati. Hatinya dirundum pilu. Tahun sebelumnya, pasti dia akan mendapat empat jenis hadiah wajib daripada ahli keluarga. Tahun ni? Hanya dua. Hadiah daripada mama dan papa tiada. Be strong! Dia tidak mahu hanyut dalam perasaannya sendiri. Pasti Elisya sedih nanti.

*

“Abang, abang pergi la mana-mana dulu. Nanti lepas mama habis kat sini, mama call. Or abang nak tunggu?” Serkap Puan Najwa walaupun dia tahu Aqiel tidak mungkin akan menunggunya membeli alat solek ini. Lama katanya.

“Tak apalah. Abang pusing-pusing dulu. Nanti macam biasalah, ‘calling-calling’.” Aqiel menunjukkan ke arah telefon bimbitnya sebelum berlalu tanpa arah tuju. ‘Tu la, gatal sangat nak ponteng sekolah, kan dah kena teman mama shopping.’ Rungutnya sendiri.

Puas berjalan akhirnya Aqiel mengambil keputusan untuk duduk dibangku sambil memakan aiskrim. Diperhati sekeliling shopping complex, tidak ramai manusia yang lalu lalang memandangkan hari ini hari sekolah walaupun ada juga segelintir pelajar yang melepak sana sini.

Dalam ligat otaknya memikir ke mana tujuannya selepas ini memandangkan mamanya tidak menelefon lagi, dia terpandangkan seseorang yang mungkin dikenali. Dia lagi? Buat apa kat sini? Kantoi ponteng sekolah.

Aqiel membatalkan keinginannya untuk menegur Elisya apabila seorang lelaki menghampiri gadis itu dengan senyuman lebar. Mamat ni lagi? Wait! Baju yang dipakai lelaki itu diperhati lama. ‘Macam pernah tengok aja, kat mana ek?’ Tanya Aqiel pada diri sendiri.

‘Ha!!! Corak dalam buku ‘stone’, sebijik macam corak baju mamat tu pakai.’ Setelah lama berfikir, akhirnya dia mendapat jawapan itu. ‘Tahulah sayang, tapi takkan lah sanggup pakai baju macam tu, perempuan punya baju la.’ Bebel Aqiel lagi. Geli geleman Aqiel melihat adegan di hadapan matanya kini. Aksi suap-menyuap Elisya dengan mamat yang entah dari mana datangnya itu.

‘Apa sangatlah yang menarik tentang mamat tu pada Elisya. Nak kata handsome, memang handsome tapi aku rasa handsome aku lagi. Nak kata kaya, manalah aku tahu dia kaya ke tak tapi yang pasti aku memang kaya. Pewaris tunggal ni. Nak kata baik, aku rasa tak kot. Kalau baik takdanya main usik-usik anak gadis orang. Main pegang-pegang. Hish! Berbulu mata aku. Kalau aku, takkan pegang-pagang selagi tak pegang title ‘bini’ aku. Dah tu, sanggup pula bawak anak dara orang keluar time sekolah. Ajar budak tu ponteng! ’ Tanpa sedar, Aqiel telah membandingkan dirinya dengan mamat di sebelah Elisya. Entah kenapa, dia rasa iri hati. Dengan mamat tu, boleh pula dia bercakap, senyum, malah gelak sama. Kalau dengan dirinya, sifat ‘stone’nya akan muncul.

“Abang tengok, budak laki tu dari tadi lagi tengok sini. Kenal ke?” Soal Darwish kepada adiknya. Elisya menoleh ke arah lelaki yang dimaksudkan abangnya. “Aqiel?!” Soalnya tidak percaya. “Baby kenal?” Elisya menganggukkan kepalanya. “Classmate baby.”

“Yang duduk sebelah baby dalam kelas tu ek?” Entah kenapa dia merasakan budak lelaki itulah yang pernah menjadi topik perbualan mereka dulu. “Yup! Mana abang tahu?” Elisya pelik. “Instinc.” Jawabnya selamba. “Tak nak pergi tegur ke?” Usik Darwish walaupun dia sudah tahu jawapannya. “Perlu ke?” Elisya kembali menyuakan aiskrim ke mulutnya. “Terpulang.” Jawab Darwish sebelum mengangakan mulutnya, mengisyaratkan Elisya supaya menyuapkannya dengan aiskrim yang masih berbaki. “No need at all.”

Aqiel melempar senyuman yang tidak ikhlas kepada ‘mamat’ Elisya apabila mereka berdua sudah perasan akan kelibatnya di situ. Telefon yang bergetar dalam poket jeansnya dikeluarkan. ‘Mama’. “Ok, abang datang sekarang.” Talian diputuskan.

0 tell me...: