BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 22, 2009

AAK? 11

“Pergi dulu auntie...” Elisya menghulurkan tangannya untuk bersalam dengan Puan Najwa. Mereka sudah berada di dalam Jakarta Soekarno Hatta International Airport. “Elisya nak pergi mana sayang?” Puan Najwa bertanya pelik tetapi huluran tangan Elisya tetap disambutnya.

“Nak ikut abang la...” Elisya menjawab dengan muka ‘innocent’nya. Mereka yang lain sudah tersenyum. Elisya pelik! ‘Emang salah apa yang aku omongin?’ Loghat bahasa Indonesianya sudah keluar. “Cuba sayang tanya abang, abang nak pergi mana.” Entah kenapa, Puan Najwa senang dengan Elisya. Sekali pandang, dia sudah jatuh sayang kepada anak itu apatah lagi setelah mendengar serba sedikit kisah mereka dua beradik daripada Darwish tadi.

“Abang?” Elisya merenung wajah abangnya. Meminta kepastian. “Don’t you hear what we’re discussing at KLIA?” Elisya menggeleng beberapa kali sambil tangannya mengeluarkan mp3 daripada beg jenama Levi’s yang berlisang elok di bahunya. Darwish menggeleng kepala. Tahu adiknya pasti tidak berminat untuk mendengar perbualan mereka kerana keluarga yang sedang bersama mereka adalah ‘keluarga-mamat-yang-buat-Elisya-nangis.’

“Kita akan bercuti bersama-sama.” Jawapan santai yang keluar daripada mulut Darwish menyebabkan mulut Elisya ternganga! ‘What?! Bercuti sama-sama? Dengan Aqiel?! No way!’ Kata-kata itu tidak dapat di’lontarkan’. Siapalah dia hendak membantah. Dia hanyalah seorang adik yang harus menuruti kehendak si abang yang sangat sayang padanya.

“Tak baik la nganga lama-lama. Entah berapa juta ekor syaitan dah masuk dalam mulut awak tu...” Aqiel mula membuka mulut. Dia sendiri terkejut dengan ‘hasil perbincangan’ mereka kerana dia juga tidak mendengar apa pun. Tetapi reaksinya tidak seperti Elisya, dia teramatlah gembira sampai tidak dapat diungkap dengan kata-kata. Telinganya di’sumbat’ dengan handsfree mp3 manakala matanya ralit meneliti setiap inci wajah Elisya.

Elisya yang sedar dirinya ditegur segera menutup kembali mulutnya sambil beristighfar perlahan. Mukanya dipalingkan ke arah wajah yang berada di sebelah abangnya. Sesaat mereka bertentang mata, Elisya mengalihkan pandangannya ke arah orang tua yang kebetulan lalu di hadapannya. ‘Ade aku kesah?’

“Shall we go now?” Encik Amran yang hanya memerhati sedari tadi menyampuk. “Uncle dah booked transport. Kebetulan uncle sewa sebuah, so muat lah kalau Awish and Isya naik sama.” Sebelum ke mari lagi Encik Amran sudah menempah sebuah kenderaan yang dipanggil ‘Kijang’ untuk memudahkan pergerakan dia sekeluarga di sini. Memandangkan sebuah Kijang boleh memuatkan tujuh orang, jadi eloklah kalau Darwish dan Elisya ‘bergerak’ bersama-sama mereka.

“Tak menyusahkan uncle sekeluarga ke?” Encik Amran menggelengkan kepalanya. Puan Najwa dan Aqiel melakukan hal yang sama. Darwish senyum lega. Kebetulan dia pula tidak menempah sebarang kenderaan.

*

“Abang, don’t you tell me that we’ll go to Bandung? Why we’re here now?” Elisya pelik. Walaupun sudah hampir sepuluh tahun pengalaman pertamanya menjejakkan kaki ke Bandung, tetapi dia yakin, lapangan terbang tadi bukan lapangan terbang Bandung. Rata-rata signboard yang dia baca, mengatakan dia berada di Jakarta. Malah, anak kapal KLM tadi juga mengumumkan yang mereka berada di Jakarta dan bukannya Bandung.

“Event tu 24 hari bulan, sekarang ni kita tengok Jakarta dulu. Dulu kan kita tak sempat sampai sini. So, kita makan angin dulu before attend such a precious event.” Darwish berada di hadapan seat Elisya memusingkan sedikit badan untuk bercakap dengan adiknya itu. Elisya menganggukkan kepalanya beberapa kali sebelum berhenti dan... ‘event?’. Kemudian dia tersengih.

“Abang, u owe me something.” Elisya bersuara perlahan. “Berapa?” Elisya pelik. “Berapa apa?” Darwish sudah sengih nakal. “Abang hutang baby la.” Selamba dia menjawab. “Abang!!!” Muncung Elisya sudah keluar. Dia seolah-olah tidak sedar bahawa dia sekarang bersama-sama dengan ‘orang asing’.

Pecah ketawa Darwish melihat muncung adiknya. ‘Merajuklah tu...’. Aqiel turut sama ketawa, tapi tidaklah se’kuat’ Darwish. “Abang, you told me that I’ll know what event we are going to attend when we’re here right? So, tell me now.” Elisya menuntut janji abangnya. “Did I tell that you’ll know when you reached Jakarta? Not, right? I just told you that you’ll know when you reach ‘there’. ‘There’ here means the place where the event will be held. Get it, dear?”

Muka Elisya sekali lagi mencuka. Dipalingkan wajahnya memandang keadaan persekitaran kota Jakarta. Darwish senyum. Tahu rajuk adiknya bukanlah serius pun. Pasti ingin mengumpannya untuk memberitahu event apa yang bakal mereka pergi. “Baby...” Panggil Darwish perlahan. Elisya menatap wajah abangnya kembali. Pesan arwah mamanya masih diingat. ‘Macam mana marah pun kita, jangan sesekali pekakkan telinga kalau orang panggil. Apatah lagi dengan abang sendiri. Orang akan anggap kita ni tak ada adap.’ Dia takkan sesekali menderhakai abangnya.

“Sorry, ok? Abang bukan tak nak cakap. Kalau abang cakap, tak ada surprisenya. Tunggu la, berapa hari je lagi. Yang penting, baby akan selamat at this event. So, don;t worry, ok?” Darwish memujuk adiknya. Elisya mengangguk sambil tersenyum. Dia tahu, dia akan selamat bersama abangnya walau ke hujung dunia sekali pun.

Aqiel yang menjadi pemerhati kagum. ‘Elisya di sekolah dan Elisya di ‘rumah’ totally different.’ Dia lebih suka Elisya di ‘rumah’ yang manja, mudah senyum, banyak cakap dan macam-macam lagilah. ‘Kenapa Elisya dekat sekolah berperwatakan macam tu?’ Soalan itu kembali menerjah mindanya. ‘Sooner or later, I’ll know the ‘secret’.’

*

Memandangkan kesesakan lalu lintas di Jakarta agak teruk, mereka mengambil keputusan untuk makan malam dahulu sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi pertama mereka.

“Uncle, malam nanti kita stay kat mana?” Ringan mulut Elisya bertanya menyebabkan Aqiel sedikit tersentak. ‘She asked my dad?’ Aqiel tidak percaya. “Kita stay kat Le Grandeur.” Elisya menganggukkan kepalanya. Apa yang nak dihairankan? Dia memang akan mudah mesra dengan orang yang boleh dianggap sebagai ibu bapanya. Hanya dengan rakan sebaya dia tidak ‘berani’ untuk ‘bermesra’. Kenangan ‘itu’ masih utuh di fikirannya.

*

Mereka telah sampai di Le Grandeur’s hotel. Hanya Encik Amran, Darwish dan pemandu pelancong mereka yang menguruskan bilik mereka. Puan Najwa, Aqiel dan Elisya menunggu di sofa yang disediakan di lobi hotel tersebut. Muka masing-masing telah bertukar lesu kerana kepenatan yang dirasai sepanjang perjalanan.

“Tak apalah uncle, biar saya yang bayar untuk bilik saya dan Elisya.” Darwish membantah apabila Encik Amran mengatakan dia akan bayar untuk semua bilik kepada pekerja di situ. “Tak apalah Awish, kamu berdua tanggungjawab uncle sekarang. Jadi apa salahnya kalau uncle yang tanggung semua perbelanjaan kamu di sini.” Kad kredit dihulurkan kepada pekerja yang hanya memahami beberapa patah perkataan sahaja daripada percakapan mereka tadi.

Darwish serba salah. Kalau tadi di restoran Encik Amran yang membayar semuanya dia tidaklah terasa apa-apa. Tapi sekarang masuk bab penginapan, dia jadi kurang selesa. Mereka baru sahaja berkenalan beberapa jam.

“Dah la tu, uncle dah anggap kamu dua macam anak uncle sendiri. Jom! Kesian mereka dah penat tu.” Encik Amran menepuk-nepuk bahu anak muda itu. Mereka berjalan beriringan menuju ke sofa yang tadi ditinggalkan sebentar.

“Bilik kita tingkat enam. Abang satu bilik dengan Abang Awish. Isya bilik sebelah korang. Bilik mama and papa sebelah bilik Isya.” Encik Amran menerangkan kedudukan bilik mereka.

Elisya yang baru tersedar daripada ‘nap’nya terkejut mendengar penerangan papa Aqiel itu. “Kenapa abang satu bilik dengan Aqiel? Kenapa tak satu bilik dengan baby?” Elisya tidak puas hati. “Bilik yang ada katil double-single dah habis. Tinggal bilik yang ada king size of bed je. So, takkan Awish nak tidur satu katil dengan Isya. Tak eloklah.” Encik Amran yang menjawab soalan yang sebenarnya ditujukan kepada Darwish. Elisya menundukkan kepalanya. ‘Macam mana nak tidur ni?’ Dia mula risau.

“Baby jangan risaulah, bilik kita ada connecting door lah.” Darwish bersuara apabila memandang riak runsing pada wajah adiknya. Elisya senyum terpaksa. ‘Baby nak satu bilik dengan abang!’ Bentaknya dalam hati.

“Jom! Dah lewat ni. Sampai bilik, jangan lupa solat and mandi dulu baru tidur.” Pesan Puan Najwa. Darwish, Aqiel dan Elisya menganggukkan kepala masing-masing hampir serentak. Semua beg pakaian mereka disusun di atas troli kemudian ditolak oleh pekerja hotel itu sendiri menuju ke bilik mereka.

Selamba sahaja Aqiel mengambil beg kain sembahyang Elisya memandangkan troli yang disediakan hanya muat untuk beg pakaian mereka sahaja. Elisya terkesima. ‘Tangan makhluk mana pula yang ambil aku punya beg ni?’ Tangannya yang hampir menyentuh beg bersegi empat itu diangkat kembali kemudian mengangkat wajahnya untuk melihat gerangan punya tangan tersebut. ‘Oh no! Perlu ke dia yang bawa beg aku? Aku ada tangan lah.’ Gerutunya dalam hati. Tidak berani meluahkannya apatah lagi masih ada mama dan papa dia. “Awak dah penat kan...” Aqiel yang mengerti makna pandangan Elisya berkata.

“Beg tu kan ringan aja. Saya boleh bawa sendiri.” Tungkas Elisya. Aqiel mula melangkah meninggalkan Elisya dan Darwish di belakang. “Abang!” Elisya menoleh ke arah abangnya. Darwish hanya mampu mengangkat bahunya. ‘Macam-macam lah korang ni...’

*

Tok! Tok! Tok!

Bunyi yang terhasil daripada ketukan seseorang di pintu penghubung mengejutkan Elisya. “Siapa?” Elisya menghampiri bilik itu. “Abanglah.” Si punya tangan mula menyahut. “Aqiel ada ke?” Tudung berada di atas kerusi tidak jadi dipakai apabila abangnya memberitahu Aqiel berada dalam tandas.

“You can’t sleep right?” Elisya mengangguk. Memang sejak kecil lagi dia susah nak tidur apabila berada di tempat orang. Apatah lagi, tiada orang yang akan menemaninya malam ini. Pasti lena yang patut dirasai tidak akan diraih.

“Tak apalah, abang teman baby sampai baby tidur.” Putus Darwish. Tabiat adiknya satu ini sudah menjadi kebiasaannya kepadanya. “Aqiel?” Elisya menghampiri katil kemudian membaringkan badannya. Lega! Jam dikerling, 2:30 a.m. waktu Malaysia, bermakna sekarang dah pukul 1:30 a.m.. Patutlah matanya rasa begitu mengantuk.

“Aqiel bukan baby lah. He can sleep by his own.” Senyum Darwish. Dia duduk di birai katil sambil tangannya mengusap-usap kepala Elisya. Tidak sampai sepuluh minit, Elisya sudah lena. Pasti adiknya begitu penat. Kedudukan selimut diperkemaskan sebelum melangkah ke biliknya. Pintu penghubung dibiarkan sedikit terbuka.

“Elisya dah tidur?” Aqiel menyoal apabila kelibat Darwish sudah dilihatnya. Darwish mengangguk lemah. Dia juga merasa penat. “Dia memang susah nak tidur kat tempat orang. Kena ada yang teman, dodoikan, baru lah dia boleh tidur. Kalau tak, sampai pagi lah dia tak tidur.” Tanpa disoal Darwish membuka mulut bercerita kerenah adiknya itu. Aqiel tersenyum. ‘Inilah masa yang sesuai aku nak tahu ‘rahsia’ tu...’ Omel Aqiel sendiri.

“Abang Awish...” Panggil Aqiel perlahan. Darwish yang sudah bersedia untuk tidur kembali membukakan matanya. “Apa?” Aqiel serba salah untuk bertanya. ‘Kesian Abang Awish... Mesti dah penat.’ “Tak apalah abang, Aqiel tanya esok aja lah.” Aqiel mula menyelimuti separuh tubuhnya.

“Aqiel nak tahu pasal Elisya ke?” Darwish seolah-olah dapat membaca apa yang berada di kepala Aqiel. “Mana abang tahu?” Aqiel memandang wajah di sebelahnya penuh minat. “Abang ada sixth sense.” Canda Darwish.

“Ok-ok. Apa Aqiel nak tahu?” Aqiel teragak-agak untuk bersuara. “Selagi abang boleh cakap, abang cakap.” Darwish sudah kembali duduk. Aqiel turut serta. Mereka tahu, mereka akan ‘menghadapi perbincangan’ yang panjang.

“Kenapa Elisya bla bla bla...”

Kedua-duanya tidak sedar bila mereka terlelap sehingga akhirnya tersedar apabila terdengar alarm daripada telefon Darwish.

*

Destinasi mereka untuk membeli-belah di Jakarta adalah Mangga Dua. Tempat ini terkenal dengan pelbagai barangan yang dijual serta harga yang berpatutan.

“Saya boleh bayar sendiri lah! Abang dah kasi duit.” Elisya menghulurkan duit kepada si penjual. Aqiel merampas kembali duit itu kemudian memberikan duitnya. Si penjual mula pening dengan keletah mereka berdua. “Nah duit awak...” Aqiel menghulurkan kembali duit Elisya.

Tanpa menghiraukan Aqiel, Elisya bergerak ke kedai seterusnya. ‘Ade aku kesah?’ Sengihnya. Beg plastik di tangannya tiba-tiba dirampas. Elisya hampir menjerit meminta pertolongan tetapi setelah melihat ‘orang’ yang mengambil barangnya dia tidak jadi meminta tolong. Geram!

Aqiel meletakkan duit tadi ke dalam beg plastik itu kemudian dia membimbitnya. ‘Kenapalah ada makhluk macam ni kat dunia?’ Hati Elisya membengkak tetapi dia tidak kembali mengambil beg plastik itu. Malas nak bergaduh!

“Mana abang pergi ni? Takkan pergi tandas pun lama. Tak kuasa aku nak berdua-duaan dengan mamat ni lama-lama.” Bebel Elisya perlahan. “Apa awak cakap?” Aqiel tidak dapat ‘tangkap’ apa yang dikatakan Elisya kerana suaranya terlalu perlahan. Elisya menggeleng-gelengkan kepalanya. ‘Telinga litah apa dia ni.’ Elisya menghampiri Darwish apabila melihat abangnya itu melambaikan tangan ke arahnya.

Setelah puas membeli-belah, mereka kembali berjumpa di tempat pertama mereka berpisah. Tangan Encik Amran penuh dengan barang. ‘Mesti auntie punya kerja ni.’ Omel Elisya.

*

“Ntar, kita balik lagi ke hotel. Solat juga rehat bentar. Pas jam 5 sore, kita berangkat ke Senayan Mall.” Kata pemandu pelancong yang dipanggil Pak Taufik. Mereka semua mengangguk faham.

Barang-barang yang di’borong’ tadi ditinggalkan sahaja di dalam kijang. Mereka kembali ke bilik masing-masing untuk berehat. Tepat jam 5 petang, mereka bertolak ke Senayan Mall. Entah apa lagi yang akan dibeli kali ini.

“Abang. Jom beli!” Elisya menarik tangan abangnya memasuki kedai Famous Amos. Sejak di KLIA lagi dia teringin nak makan tetapi tidak sempat. Aqiel turut masuk ke kedai itu. “Aqiel nak yang mana?” Soal Darwish. Elisya yang sibuk memilih biskut tidak menghiraukan lelaki itu. “Tak apalah bang, share je lah nanti.” Darwish membuat pembayaran kemudian mereka keluar menuju ke kedai lain.

“Nak!” Aqiel meminta biskut daripada Elisya. Elisya yang leka mengunyah menghulurkan plastik Famous Amos kepada Aqiel. ‘Muka tak malu...’

“Teman saya pergi sana.” Aqiel menudingkan jari ke arah butik Bonia. Elisya kakukan dirinya. “Pergilah, abang dah penat sangat ni. Abang tunggu sini. Takut nanti uncle and auntie cari.” Arah Darwish. Dengan berat hati Elisya melangkah jua.

“Awak rasa yang mana suit dengan mama?” Aqiel menunjukkan beberapa jenis beg tangan kepada Elisya. Elisya menjongkitkan bahunya. “Please lah... Saya tak tahu nak pilih yang mana ni.” Aqiel membuat muka simpati. “Saya pun tak tahu.” Akhirnya Elisya bersuara juga.

“Takkan lah kot. Awak kan perempuan.” Aqiel tidak puas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Elisya. “Ada awak nampak saya pakai handbag ke?” Suaranya mula meninggi. “Ok-ok. Kita sama-sama pilih ek. Nanti nak kasi present kat mama. Birthday mama dah dekat.” Aqiel memberi cadangan. ‘Kita? Perlu ke ‘kita’?’ Elisya pelik!

“Ok! Setuju this one?” Aqiel memastikan sekali lagi sambil mengangkat beg tangn yang berwarna putih itu. Elisya menganggukkan kepalanya. Aqiel senyum. Walaupun Elisya terpaksa, Aqiel tetap merasakan kebahagian di situ. Dia akan pastikan Elisya tidak akan merasa terpaksa suatu hari nanti.

0 tell me...: