BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, August 30, 2010

AAK? 17

“I’m the second person right, ma?” Puan Najwa sedikit terkejut apabila tiba-tiba sahaja ada suara yang menyapa entah dari mana. Tangannya yang tadi lincah menyediakan sarapan pagi berhenti sebelum badannya dihadapkan ke arah anak muda itu.

“For what, honey?”

“Wishing you a HAPPY BIRTHDAY?” Laju tubuh wanita kesayangannya berada dalam pelukan.

“Of course la. The first one must be your best father, son.” Encik Amran turut bersama-sama dalam adegan ‘peluk-memeluk’ di dapur milik mereka sekeluarga.

“Tak aci lah, papa can wish last night. Abang tak nak la ganggu mama tengah-tengah malam.” Aqiel sengih melihat jelingan tajam mamanya.

“Am I missing something here, ‘birthday aunt’?” Zayyad telah menggantikan tempat Pak Long dan sepupunya itu dalam pelukan emak saudara satu-satunya sebelah papa. “No, you’re not Zayyad Hakim. You’re just joined the club.”

“Happy Birthday, Mak Long. You’re still beautiful even though your age increase by time passes.” Pujian ikhlas yang dilontarkannya membuahkan tawa kecil di situ. “Sure she is. She’s not 40 yet.”Encik Amran yang berada di sebelah isterinya kembali memeluk tubuh kecil itu.

“Ouh! If I’m 40 I’ll not going to be beautiful anymore?” Sengaja mengusik si suami.

“No! You’ll be always the most beautiful person in my heart, sayang.” Nada suaranya sudah bertukar romantik. Wajah isterinya sudah kemerah-merahan. “Thanks, pa.”

“Ehem! Ehem! I’m still under age.” Kata-kata itu telah membuat mereka semua ketawa terbahak-bahak.

*

“Only four all us will be going there?” Puan Najwa memperagakan dirinya buat kali terakhir di hadapan cermin sebelum bertolak ke Restoran Bara Ombak untuk menyambut hari lahirnya yang ke 38 tahun. ‘Cantik betul dress ni.’ Pujinya kepada sang pemberi iaitu suaminya sendiri. Khas untuk dipakai pada malam ini.

“Who else do you expect to do, sayang?” Encik Amran yang sedang menyarungkan stoking di kaki sebelah kanannya menoleh sebentar untuk tidak mengecilkan hati wanita yang mendapat tempat pertama di hatinya. Tidak dapat dibayangkan bagaimana dia dapat meneruskan sisa hidupnya tahap ‘sayang’ di samping untuk mendukung.

Puan Najwa diam tanpa kata. Jawapan hanya terluah di hatinya. ‘I wish ‘them’ to go with us too.’

*

“Sorry sayang. This year birthday can’t be like before. I am just too busy lately but I’m sure you’ll be the happiest woman tonight.” Luah Encik Amran yang berasa tidak ‘enak’ dengan isterinya. Puan Najwa yang berada di sebelahnya hanya tersenyum sambil memegang tangan kasar itu lembut. “It’s ok, pa. We can make it other day kan. Lagipun next year kan abang nak SPM, he might be very busy for his upcoming school days.” Mereka kemudian berbalas senyum.

Dengan tiba-tiba, semua lampu di restoran itu terpadam. Semua orang mula panik dan keadaan menjadi riuh-rendah sehingga muncul seorang gadis dengan kek bersama beberapa lilin di atasnya. Semua mata tertumpu ke arahnya kerana dialah yang ‘menerangi’ kegelapan mereka.

Puan Najwa meneliti betul wajah gadis-pembawa-kek itu. Ada seyuman manis pada wajahnya. Keadaan malap yang hanya diterangi cahaya lilin menyukarkannya untuk mengecam siapa sebenarnya gadis itu. ‘Ya Allah! Isya!’ Lantas dia bangun dan mendekati Elisya yang berada hanya beberapa langkah dari meja mereka.

“Happy Birthday Auntie Wa!”

Puan Najwa terkejut. Tidak menyangka bahawa doanya dimakbulkan untuk menyambut hari lahirnya pada tahun ini bersama-sama dengan Elisya dan Darwish menjadi kenyataan. ‘But wait! Where’s Darwish?’

“Attention please! Sorry for disturbing your dinner tonight. But this is a surprise for my auntie there. It’s her birthday! Happy Birthday Auntie Wa!” Pengumuman yang dibuat oleh Darwish mendapat perhatian semua orang. Kali ini, tumpuan beralih pula kepada Puan Najwa. Ada titis air mata pada mukanya. Terharu!

“Now, boleh tak kalau auntie tiup lilin tu? Kesian baby dah lenguh pegang kek tu.” Kata-kata Darwish yang boleh didengar oleh semua orang kerana dia berada di pentas dan menggunakan mikrofon menyebabkan ketawa kuat memenuhi ruang restoran itu. Puan Najwa termalu sendiri. Terharu sangat sampai tak ingat nak tiup lilin. Kepala Elisya diusap sebelum meniup lilin-lilin itu.

“This song I’ll dedicate to my pretty auntie. Hope it’s good even though my voice is really not good. Someone has forced me to do this.” Matanya dikenyit ke arah Elisya dan senyuman dihadiahkan oleh adiknya.

Dengarkanlah lagu,
Laguku ini ikhlas dari hati hanya untukmu,
Anakmu yang selalu,
Memelukmu menciummu,
Memang banyak dosa yang telah ku lakukan,
Menyakiti dikau ku pohon maafkan,
Walau ku jauh di sini,
Ku harap kau terus menanti,
Kepulanganku untuk menemanimu hingga ke akhir nanti…..

Dan lagu itu terus mendayu hingga akhirnya.

Darwish mendapat tepukan gemuruh selepas menyumbangkan lagu yang bertajuk ‘Selamat Hari Ibu’ daripada Hujan. Dia melangkah ke meja mereka dengan senyuman dan sejambak bunga di tangan.

“Happy Bithday again Auntie Wa.” Bunga itu kemudiannya dihulurkan kepada Puan Najwa. Dan hulurannya disambut dengan senang hati

“Thanks for the gifts guys. Mama sangat-sangat happy tonight. But can I wish for another gift? Just one more please.”

“Sure, mom. Go on. What’s the gift that you want?” Aqiel menjadi wakil untuk menjawab soalan itu. “It’ll involve Awish and Isya.” Wajah kedua-dua yang berada di hadapannya dipandang. Darwish dan Elisya yang sedang menikmati ‘dessert’ yang disediakan berhenti melakukan perkara itu dan focus kepada permintaan yang bakal ‘dikemukakan’.

“Can both of you call me, mama?”

Sunyi. Diam. Senyap.

Darwish dan Elisya berpandangan sesama sendiri buat seketika kemudian menganggukkan kepala serentak. ‘It’s a miracle, we got new mom!’ Bisik hati tulus Elisya. Itulah yang diharapkan. Walaupun Puan Najwa bukan mamanya yang sebenar tapi at least dia ada orang yang boleh dikongsi suka duka selain abang, Mak Som dan Pak Mail.

“Give me a huge hug, honey!” Puan Najwa mendepakan tangannya lalu Elisya ‘masuk’ ke dalamnya dengan perasaan yang tidak boleh digambarkan. Ada esak di situ. Selepas beberapa detik mereka berpisah memandangkan malam ‘sudah tua’.

“Thank you so much Abang Awish and Mya.” Ucap Aqiel sebelum beredar ke kereta yang terpisah oleh beberapa buah kereta lain. Lambaian bahagia dilambaikan buat kali terakhir untuk malam ini dan pasti akan ada lambaian bahagia lain untuk hari yang mendatang.

“What did he call you just now baby?” Elisya buat muka tak bersalah. “Pardon?”

“Since when Aqiel call you Mya, honey? Got it?” Darwish geram dengan perangai adiknya yang sengaja ingin mengenakannya. “Since hari yang kitorang hang out tu.” Dengan selamba Elisya menjawab.

“Is there anything happen between you and he that you did not tell me yet?” ‘Dan polis sudah memulakan penyiasatannya.’ Tutur Elisya tanpa suara. “There’s nothing happen la. Dia minta nak panggil baby ‘Mya’. So, baby kasi la cause that’s also my name kan? Tapi baby buat exchanged. If he wanna call me ‘Mya’, then I’ll call him ‘Ayish’.” Elisya menerangkan apa yang telah berlaku sebenarnya. Darwish menganggukkan kepala dua kali dengan senyuman. ‘It’s a good beginning .”

*
“Assalamualaikum, Mya.” Salam didahulukan selepas talian bersambung. Ada perkara yang harus diselesaikan saat ini juga.

“Waalaikumussalam, Ayish. Anything?”

“I need your help. I mean you and Abang Awish. Indeed!” Suara Aqiel kedengaran serius dan cemas pada pendengaran Elisya. Sedikit risau terbit dari hatinya.

“Apa?”

“Lusa birthday mama. I’ve no idea what should I do sebab kitorang akan pergi holiday kalau past years. Tahun ni macam tak sempat nak holiday, seminggu lagi dah nak bukak sekolah. And for sure lah kita akan busy tahap tak ingat dunia.” Aqiel meluahkan rasa gusarnya. Habis segala macam dia, papa dan sepupunya memikirkan cara untuk men’surprise’kan Puan Najwa. Tapi satu apa pun tak boleh nak pakai.

“Any suggestion, dear?” Aqiel sudah terbiasa memanggil Elisya dengan pelbagai nama manja menyebabkan jurang antara mereka semakin rapat.

Elisya ketawa kecil di hujung talian. Aqiel tak puas hati. “Apa yang kelakar, Mya? It’s really not funny. We have no time la. But for sure, nanti birthday mama Mya and Abang Awish kena ada sama. By hook or by crook, WAJIB!” Makin kuat ketawa Elisya mendengar kata-kata itu.

“Ok! We’ll help you. After you set the time and place, let us know. We’ll be there, InsyaAllah.” Yakin sekali jawapan yang diberikan. Ada beberapa idea bernas yang terlintas di mindanya. Tetapi perbincangan dengan abangnya masih diperlukan.

“What will you do?” Sedikit ringan rasanya beban yang ditanggung. Walaupun kelihatan seperti sedikit ‘over’ tapi apa salahnya? Mamanya hanya seorang sahaja.

“Wait and…..”

“Abang! Dah-dah la tu. Orang yang abang ingatkan tu dah selamat atas katil, tidur.” Puan Najwa menegur Aqiel yang termenung panjang sejak berpisah dengan Elisya tadi.

Habis segala ingatannya terhadap perkara yang terjadi dua hari sebelum ini. Tiba-tiba terbit rasa rindu pada ‘si dia’. Jam dinding dikerling. Sudah 12.30 a.m.. Betul kata mamanya, pasti Elisya sudah tidur. Blackberry di tangan hanya mampu diputar-putar tanpa menekan satu pun keypad.

“Abang! Sudah la tu. Dah sampai tahap apa angau abang ni? Teruk sangat mama tengok.” Puan Najwa yang baru kembali dari dapur – mengambil air untuk suaminya, singgah sekali lagi di ruangan keluarga apabila tegurannya yang pertama tadi tidak diendahkan.

“Ma…”

“Ye…”

“Can I confess what I feel now?”

“Sure! What do you feel now?” Walaupun jawapannya sudah jelas di hadapan mata, Puan Najwa tetap tidak mahu mengecilkan hati anak satu-satunya yang kelihatan begitu ‘sesak’. Dia pasti memerlukan seseorang untuk meluahkan perasaannya..

“I do miss her, mom! Badly!” Hampir tidak keluar suara Aqiel untuk mengatakan perkara tersebut.

“I can see how bad it is.” Puan Najwa sengih. Cuba menambahkan unsur humor dalam suasana yang semakin tegang. Aqiel senyum nipis. Dia sudah tidak boleh menyembunyikan perasaannya terhadap Elisya tetapi kenapa Elisya tidak faham-faham sampai sekarang?

“Abang. Listen here.” Aqiel mengubah posisinya dari menghadap tv kepada mamanya. Serius!

“You’re still young. I am not saying that at you age, you can’t fall in love but it’s too early. I can see how much you love her, you do love her so much but do you really sure that you love her not as a friend? Memang tak nafikan yang Isya bukan perempuan pertama yang jadi kawan perempuan Abang, tapi Abang realize tak yang Abang masih lagi tidak menjejakkan kaki ke dunia yang lebih luas di mana Abang akan jumpa dengan macam-macam jenis perempuan lagi. Abang tak takut ke nanti perasaan Abang tu akan beralih seratus peratus? You’ve to think wisely bout this. Jangan nanti Abang bagi harapan palsu kat Isya. Mama bukan suruh abang stop your feeling towards her malah Mama akan jadi insan yang paling bahagia kalau betullah jodoh Abang dengan dia tapi Mama tak nak nanti salah sorang daripada kamu berdua akan terluka. Lagi baik kalau Abang jangan fikirkan sangat pasal ni, focus on your study. Ingat tawaran keemasan papa tu!” Panjang lebar si emak menasihati sang anak yang baru sahaja memasuki alam yang susah ditafsirkan dengan kata-kata.

“If you get straight A’s, papa akan pinangkan Isya untuk abang.”

Tawaran itu tidak pernah hilang daripada ingatannya. Dia akan mencuba sedaya-upaya untuk mendapatkannya.

“Dah-dah… Dah lewat ni. Pergi naik tidur.” Ciuman ‘selamat malam’ diberikan di dahi Aqiel sebelum berlalu ke biliknya. Pasti suaminya sudah lama menunggu.

Aqiel menghantar ‘pemergian’ mamanya dengan pandangan. Sedikit demi sedikit nasihat yang diberikan menyerap masuk ke dalam sel-sel dalam tubuhnya. ‘I’m sure bout it! I won’t let her hurt.’ Tempiknya dalam hati.

*

“Baby!” Laung Mak Som dari tingkat bawah. “Baby!” Sekali lagi laungan itu bergema. Dan seperti tadi, tiada sahutan yang kedengaran. Akhirnya, Mak Som mengambil keputusan untuk mendaki tangga ke tingkat atas.

Pintu bilik Elisya dikuak perlahan apabila ketukannya tidak endahkan. ‘Hurm… Patut lah tak jawab’. Elisya yang sedang meniarap atas katil dengan telinga yang ‘disumbat’ dengan earphone asyik melayari internet dihampiri. Bahu Elisya disentuh perlahan supaya dia tidak terkejut.

“Eh! Mak Som. Bila masuk? Baby tak perasan pun.” Sengih.

“Macam mana nak perasan kalau dah leka sangat dengan laptop tu? Dah nak terkeluar anak tekak Mak Som panggil baby tau.” Katanya seolah-olah merajuk. “Alaaa bucuk-bucuk Mak Som, sorry lah. Baby tak dengar. Baby kan tak tahu nak buat apa. Bosan sangat. Abang pergi kerja, Pak Mail and Mak Som ada kerja masing-masing. Baby yang tak tahu nak buat apa. Tu yang baby dengar music and surfing internet tu. Sorry ek!” Seikhlas hati Elisya memujuk. Hati orang tua ni cepat sensitive abang cakap. So, kena lah pandai-pandai jaga.

“Tak apa lah baby. Mak Som gurau je tadi.” Kepala anak gadis itu diusap penuh kasih sayang. Tiba-tiba dia teringat sesuatu. “Oh ya! Mak Som terlupa. Mak Som naik ni nak kasi surat baby ni.” Surat yang berada di tangan kanannya dihulur kepada Elisya.

“Surat?” Aneh! ‘Zaman teknologi serba canggih ni ada lagi orang hantar surat.’ Omel Elisya. ‘What? Surat?’ Baru dia perasan bahawa keputusan peperiksaan akhir tahunnya belum lagi sampai. Debaran memenuhi segenap ruang badannya.

“Kenapa baby?” Wajah Elisya yang kelihatan berubah riak menjadi persoalan kepada Mak Som. “Nothing.” Surat tadi dibiarkan tanpa melihat isi dalamnya. “Mak Som keluar dulu lah ye. Ada kerja nak disiapkan kat bawah.” Mak Som melangkah keluar kemudian menutup pintu bilik Elisya sebelum berlalu ke tangga.

“Bismillahirramanirrahim…” Surat itu kemudian dibuka perlahan-lahan. Kertas yang bersaiz A4 dilipat dua itu kelihatan. Memang tak salah lagi. Slip keputusan peperiksaannya. Slip itu dibuka dengan penuh getaran di dada. Matanya terus dibawa ke sudut bawah sebelah kanan surat itu. “Alhamdulillah.Yes!” Kedudukan dalam kelas 2/38. Ini bermakna dia menang dalam pertaruhan ‘main-main’ antara dirinya dengan Aqiel. Setelah kedudukan dalam kelas ‘memenuhi’ cita rasanya, dia memerhati grednya bagi setiap subjek yang diambil. ‘Not bad.’ Komennya. Dan seperti biasa, orang pertama yang akan melihat slip ini adalah abangnya dunia akhirat.

Tetapi sebelum terlupa, blackberrynya yang berada atas meja kecil sebelah katil dicapai. Nombor telefon Aqiel didail. Sebgihan tidak lekang dibibirnya.

“Assalamualaikum, ‘abangku’.” Terus sahaja dia memulakan perbualan apabila talian disambungkan. “Waalakumussalam, ‘adikku’.” Aqiel yang sudah dapat mengagak tujuan Elisya menelefon dirinya membalas.

“Congratulations!”

“You too.”

“Ayish ada bau pizza tak?”

“Mya tengah masak pizza ke?” Gurauan dibalas dengan gurauan. Faham akan maksud Elisya itu. Teringat pertaruhannya dengan Elisya – siapa yang dapat nombor satu dalam tingkatan kena belanja makan pizza. Bukan riak, tetapi memang mereka berdua yang menjadi pelajar top dalam kelas mereka. Kedudukan mereka di dalam kelas sering bertukar-tukar antara tempat pertama dengan tempat kedua.

“Lain kali jangan main setuju je tau. Orang kan dah cakap orang tak boleh jawab sangat AddMath hari tu, tak nak caye.” Subjek itulah yang sentiasa menjadi sebab utama kedudukan mereka berubah. Elisya memang tidak sebijak Aqiel dalam subjek itu. Perkara itu harus diakui oleh semua orang.

“Mana la Ayish tahu. Ayish ingatkan Mya main-main.” Belanja pizza bukanlah menjadi isu besar bagi mereka berdua tetapi kemenangan itu yang menjadi isu. Dan Aqiel tidak kisah kalau setiap kali pertaruhan, dia yang harus kalah. “Set time and place, then let me know.” Elisya seyum kemenangan.


p/s: sgt2 sorry sebab lmbt sgt2 this new ntry...
bru abes trial lah...ngeee~
h0pe u guys enjoy this!