BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 20, 2009

AAK? 9

“Kenapa tak nak bagi abang hantar ni? Kesian Pak Mail, malam-malam kena bawak kereta lagi. Kalau abang hantar kan senang.” Marah Darwish dengan nada suara perlahan. Tidak pernah dalam hayatnya dia meninggikan suara kepada adiknya.

“Tak nak la bang. Nanti kalau abang hantar, bising satu kelas nanti. Kiri kanan tanya baby pasal abang. Serabut nanti.” Elisya memberi sebab kenapa dia tidak mahu Darwish yang menghantarnya ke jamuan kelas sekejap lagi. Pengalaman telah mengajarnya. Setelah Darwish menjemputnya dari sekolah setelah selesai sesi latihan bola jaring tahun lepas, rakan-rakannya sibuk menanya perihal abangnya. Hampir dua minggu dia diaju pelbagai soalan tentang abangnya itu. Pening kepala dibuatnya.

“Ok! Abang accept baby punya reason kali ni. But, balik nanti abang jemput. No excuses! Kesian Pak Mail, entah pukul berapa jamuan baby habis.” Sedikit tegas suaranya memberi arahan. Lambat-lambat Elisya mengangguk.

“Baby pergi dulu bang. Nanti baby telefon yea!” Seperti biasa, dihampiri Darwish dan menyalami tangan abangnya lalu dicium kedua belah pipi itu. Darwish berpesan supaya berhati-hati sebelum mengucup dahi adiknya.

*

“Ada apa-apa lagi baby?” Soal Pak Mail setelah semua barang yang berada dalam bonet kereta dikeluarkan. Elisya perhati semua barang yang ada di hadapannya. “Ini aje kot Pak Mail.” Pak Mail mengangguk kemudian meminta diri untuk pulang.

Elisya melihat jam tangannya, baru pukul 8 malam. Majlis akan bermula pukul 8 setengah malam nanti selepas selesai solat Isyak berjemaah. Dilihat sekeliling kantin sekolahnya. Setengah daripada pelajar kelas 4AC sudah sampai. Masing-masing kalut membuat persiapan terakhir dengan menyusun makanan yang dibawa.

Elisya mengalihkan pandangannya ke arah bekas besar yang dipenuhi dengan ayam yang telah diperap dengan rempahnya. ‘Macam mana aku nak angkat ni? Mahu keluar isi perut aku kalau angkat ayam tujuh ekor ni. Tu la, tadi gatal sangat tak suruh Pak Mail letak sana terus.’ Omelnya sendiri.

‘But, belum cuba belum tahu…’ Dengan lafaz bismillah, Elisya cuba mengangkat bekas itu. Tetapi malang, langsung tiada ‘respon dari bekas’ itu. Percubaan kali keduanya juga gagal. ‘Macam mana ni? Aku nak minta tolong sapa ni?’

Aqiel yang sedari tadi memerhati gelagat Elisya menguntum senyum. ‘Nak minta tolong pun susah ke?’ Aqiel menggeleng-gelengkan kepalanya sambil menghampiri Elisya. “Need some help?” Tanyanya seperti orang bodoh.

Elisya terkejut apabila disapa begitu. Wajah dihadapannya diperhati. Aqiel? Nama lelaki itu sudah diingati. Aqiel pun Aqiellah. “Boleh tolong angkat ayam-ayam ni ke sana tak?” Tangannya menuding ke bahagian tepi kantin yang menempatkan tempat pembakar. “Sure!” Dengan bangga Aqiel ‘mengangkat’ bekas besar itu. Tetapi hanya sedikit sahaja terangkat. Elisya ‘buat-buat’ pandang ke arah lain. ‘Tadi bangga sangat. Ingat ringan ke benda ni?’

“Tak payahla awak buat-buat tak nampak. Tolong la angkat sama. Berat la.” Aqiel yang sedar dirinya diperhati bersuara. Elisya membongkokkan badannya kemudian membantu Aqiel mengangkat bekas berisi ayam-ayam yang bakal dibakar sebentar lagi. Entah kenapa Aqiel merasa degupan jantungnya makin laju apabila Elisya hampir dengannya. Wajah Elisya yang berkeringat menunjukkan dia sedang menanggung ‘beban’ yang sangat berat diperhati. Manis sangat!

“Awak!” Bum! Sudah terlambat. Aqiel sudah terlanggar tiang di belakangnya. Secara automatik Aqiel melepaskan bekas yang diangkat. Elisya yang tidak dapat menampung berat ayam-ayam itu turut melepaskan bekas itu lalu terjatuh di atas kaki Aqiel. “Auchh! Sakit!” Tempik Aqiel kuat. Rakan-rakannya yang mendengar tempikan Aqiel mula menghampiri mereka berdua.

“What…” Belum sempat Munzir menyoal, dia sudah melihat keadaan sahabatnya itu. Laju sahaja Munzir dan Aniq mengangkat bekas itu lalu diletakkan di tepi mereka. “Apahal ni? Asal bekas ni boleh ada atas kaki kau?” Fawwaz yang turut sama berada di situ menyoal.

“Kau tanya la minah ni. Dah la suruh orang tolong dia angkat bekas berat tahap tak ingat dunia ni, boleh pula dia tak kasi tahu aku ada dinding belakang aku tadi.” Matanya menala ke arah Elisya yang masih terkejut. Dia sebenarnya bukan marah sangat dekat Elisya, tetapi nak tutup malu punya pasal, dia sound ‘stone’ ni depan-depan.

“Eyh! Awak jangan nak salahkan saya key! Dah berapa kali saya panggil awak, awak langsung tak dengar.” Elisya membela dirinya. Memang betul. Sebelum kejadian bekas-hempap-kaki-Aqiel tadi, dia sudah beberapa kali memanggil Aqiel tapi langsung tiada respon. Entah apalah yang difikirkan lelaki itu.

“Tak payah nak buat cerita lah. Kalau awak panggil saya, kenapa saya tak dengar? Awak nak cakap saya pekak ke?” ‘Kau memang tak pekak, tapi kau syok usha Elisya sampai tak dengar dia panggil kau.’ Kata-kata itu keluar dari hatinya yang tidak pandai berbohong.

“Awak! Erghhh…” Laju dia meninggalkan kantin. Pelajar-pelajar lain hanya memerhati, tidak berani bersuara.

“Kau boleh jalan tak ni?” Tanya Munzir risau. “Boleh la sikit-sikit.” Tangannya menyambut huluran tangan Fawwaz yang ingin membantunya bangun. Sakit kakinya sangat terasa apabila kakinya mula menampung badannya.

“Dah! Korang semua siap untuk solat Isyak. Girls yang ehem-ehem tolong siapkan apa yang still tak kemas.” Arah Aniq kepada semua anak buahnya. Masing-masing kalut ke surau yang terletak di belakang Blok Cempaka.

*

Elisya menangis teresak-esak. “Tak patut betul dia buat aku macam tu. Apa dia ingat dia bagus sangat ke? Betul apa aku dah panggil dia banyak kali tadi. Takkan aku dah hilang ingatan kot? Aku tak ada cakap pun dia pekak. Boleh je kalau dia nak salahkan aku, tapi tak payah lah nak tengking-tengking aku macam tu. Family aku pun tak pernah tinggi suara kat aku. Apa mandat dia nak ‘angkat’ suara kat aku?” Ujarnya dalam sendu sendirian.

Entah apa yang membuatkannya begitu berani berada di tangga berhampiran dengan tandas seorang diri. Marah plus sedih barangkali. Handphone dalam begnya dikeluarkan. Nombor telefon abangnya didail.

“Assalamualaikum baby. Dah habis ke? Kata start pukul 8 setengah. Ni baru pukul 8.40 pm. Or baby ada tertinggal something?” Belum pun sempat Elisya bersuara, suara abangnya lebih dulu menyoal dengan pelbagai soalan.

“Abang…” Panggilnya dalam esak yang masih tersisa. “Baby? What happened? Why are you crying dear?” Risau sungguh nada suara abangnya. Elisya tersenyum seketika. “I’m fine la. I’m not crying bang. Baby bersin, banyak habuk tadi.” Elisya mengawal suaranya. Tidak mahu Darwish risau walau pada hakikatnya abangnya itu sudah TERisau.

“Sejak bila baby pandai tipu abang ni?” Soal Darwish lembut. Masakan dia yang membesar dengan adiknya itu tidak dapat membezakan tangisan dengan bersin? Mustahil! Dia yakin, adiknya pasti sedang menangis.

“Sorry bang. Didn’t mean it. Baby tak nak abang risau aja. Tadi baby memang nangis. But now, I’m totally fine after hearing your voice.” Suara Elisya kembali ceria. “Apasal nangis? Something bad happened?”

“Nothing la.” Dalih Elisya. “Sejak bila baby pandai berahsia dengan abang ni?” Nada suaranya menunjukkan dia tidak puas hati dengan jawapan Elisya. “Sorry bang. I’ll tell you later yeah! Promise!” Elisya cuba memujuk abangnya. Dia tahu abangnya itu sedang terasa hati dengannya.

“Baby nak abang datang ambil sekarang ke?” “No. I’ll be fine here. Don’t worry. I’ll call you later yea bang. Got to go. Majlis dah nak mula. Love you so much bang! Assalamualaikum.” Talian segera diputuskan. ‘Kesian abang.’

‘Sorry Elisya.’ Kata-kata itu hanya terungkap dalam hati. Tidak tahu mengapa berat mulutnya untuk meminta maaf. Padahal sebelum ini, dia senang mengaku kesalahannya kemudian meminta maaf. Segala perbualan Elisya dengan ‘seseorang’ tadi didengarinya. Entah kenapa dadanya seolah-olah tak dapat bernafas. Sesak rasanya.

*

Aqiel memerhati Elisya dari jauh. Gadis itu bersendirian di penjuru kantin bersama seketul ayam dalam pinggan di tangannya. Langsung tidak menghiraukan fenomena sekitarnya.

“Pergilah minta maaf.” Tegur Harith perlahan. Dia tahu Aqiel sedang berperang dengan perasaannya sendiri. “For?” Aqiel mengeluarkan soalan bodoh. “You know the reason man.” Harith melangkah pergi untuk mengambil air.

Aqiel melangkah dengan beraninya menghampiri Elisya. Punggungnya dilabuhkan berhampiran Elisya. Hanya sekaki memisahkan mereka. Sedikit sukar untuk Aqiel duduk akibat kecederaan kakinya tadi.

“Elisya.” Panggil Aqiel perlahan. Tiada jawapan yang keluar daripada mulut Elisya. Malah, Elisya langsung tidak menoleh ke arahnya. ‘Marah ke dia kat aku?’ Soal Aqiel sendiri.

“Elisya, saya minta maaf. Saya tahu saya tak patut tengking awak tadi. Saya terlepas cakap. Sorry ek!” Aqiel bersuara sedikit kuat. Elisya yang sedang ‘khusyuk’ mendengar lagu ‘never be replace’ nyanyian 1st lady tersentak. ‘Ada orang cakap dengan aku ke?’ Ditoleh wajahnya ke arah suara yang sama-samar di dengarnya tadi. ‘What the hell is he doing here?!’ Marahnya dalam hati.

Mp3 yang berada di ribaannya diambil lalu dikuatkan volume supaya dia tidak dapat mendengar langsung butir bicara Aqiel. Sakit hatinya masih bersisa. Aqiel yang memerhati hanya kaku. Langsung tidak tahu apa yang harus dilakukan. ‘Dia dengar tak aku cakap tadi?’

*

Elisya menghampiri kereta abangnya dengan senyuman meleret. Rutin biasa dilakukan. “Ni semua barang?” Soal Darwish. Elisya hanya mengangguk. Satu per satu bekas-bekas kotor itu dimasukkan ke dalam bonet kereta. Elisya turut membantu.

“Done! Sure nothing missing baby?” Tanya Darwish sebagai kepastian. “Yup! Very sure!” Elisya mengangguk yakin. “Ok! Now kita boleh balik, dah lewat sangat ni.” Elisya menuju ke tempat sebelah pemandu. “Abang wait!” Elisya melangkah ke arah Cikgu Nurin yang bertanggungjawab untuk memastikan setiap pelajarnya dijemput oleh keluarga masing-masing.

“Saya balik dulu cikgu. Maaf kalau selama ni saya ada buat salah. Insya-Allah, kalau umur masih panjang, kita jumpa tahun depan.” Ucapnya sambil menyalami tangan mulus guru muda yang ditemani adiknya. Kepala Elisya diusap penuh kasih.

Pintu kereta dibuka dan dia memboloskan diri ke dalam kereta kesayangan abangnya itu. Sampai di pintu pagar sekolah, Pak Isa tersenyum melihatnya. Cermin kereta diturunkan. “Jumpa lagi Pak Isa.” Ujarnya sambil melambaikan tangan. Darwish menundukkan sedikit kepalanya tanda hormat akan orang tua itu.

“You owe me a story baby.” Darwish membrek kereta di hadapan lampu isyarat yang sudah bertukar warna merah. “Do I?” Elisya sengaja mengusik. “Baby…” Suara Darwish memberi amaran. “Ok I’ll tell you.” Elisya menceritakan segala yang terjadi di jamuannya tadi.

*

“Abang, macam mana kaki?” Puan Najwa menyoal kerisauan. Emak mana yang tak risau apabila mengetahui anaknya cedera. Apatah lagi anak tunggal. “Sikit je ma. It’ll be fine in a couples days.” Aqiel meyakinkan mamanya.

“Sini, papa papah naik atas.” Encik Amran memapah anak muda itu ke biliknya. Puan Najwa ke dapur untuk mengambil sedikit air batu kemudian dibalut dengan tuala nipis.

“I can do it by my own ma. Just get your sleep ma.” Aqiel mengambil ais yang dibalut dengan tuala itu daripada mamanya. Mamanya akur kemudian keluar daripada bilik anak bujangnya itu.

Dalam fikirannya hanya satu sekarang. Elisya! Perasaan bersalahnya makin membuak. ‘Macam mana nak minta maaf? Esok dah start cuti. Nombor telefon tak ada. And aku berani bet lah, tak ada sorang pun tahu nombor telefon dia.’

Aqiel kemudian terlena dengan fikiran yang bercelaru. Moga-moga Tuhan memberi petunjuk kepadanya esok. Ameen…

Sunday, November 8, 2009

AKK? 8

“Yea!!!” Sorak pelajar kelas 4A1 setelah selesai menduduki kertas terakhir bagi peperiksaan akhir tahun. Gaya macam dah habis SPM. Masing-masing berasa lega. Seksa mereka selama hampir dua minggu habis sudah.

“Korang! Cikgu Nurin suruh tunggu kat kelas dulu. Jangan balik lagi.” Umum Aniq kepada rakan-rakannya yang lain. Mereka semua mengeluh dan kembali meletakkan beg-beg mereka di atas kerusi.

“Duduk semua. Cikgu tak lama pun.” Arah Cikgu Nurin apabila melihat pelajar-pelajarnya berdiri tanda menghormati dirinya sebagai seorang guru. “Cikgu masuk ni nak tanya pasal jamuan akhir tahun kelas kamu. Ada apa-apa cadangan?” Wajah-wajah dihadapannya di pandang.

“Camping!” Laju jawapan keluar daripada mulut Munzir. “Eyh kau ni Zir, kau sedar tak yang sekarang ni dah nak musim hujan. Ada hati nak camping.” Sindir Muna. Langsung tak setuju dengan idea kawan sekelasnya itu. Munzir hanya senyap. Dalam diam dia mengiakan kata-kata Muna tadi.

“Alaaa… Buat jamuan biasa-biasa sudah la cikgu. Senang and save budget.” Cadang Izzah. “Tak syok la jamuan biasa-biasa je. Kau ni Izzah, nama aja anak businessman tapi kedekut.” Perli Fawwaz. ‘Minah ni memang la, kedekut tak bertempat.’

“Bukan kedekut la, Allah tak suka hambanya yang berlebih-lebih. Takkan tu pun kau tak tahu.” Balas Izzah pula. Rakan-rakan lain hanya bersorak mendengar ucapan Izzah. Aksi jeling-menjeling antara Izzah dan Fawwaz semakin galak.

“Sudah! Sudah! Kamu semua ni. Cuba berbincang cara baik. Jangan nak main perli-perli, sindir-sindir pula.” Nasihat Puan Nurin. Pelajar-pelajarnya senyap. “Kamu Elisya, ada apa-apa cadangan?” Tanya cikgu muda itu kepada Elisya. Sedari tadi dia tengok Elisya tidak ‘bersama’ dengan rakan-rakannya yang lain berbincang.

Elisya buat muka blurr, tak tahu nak jawab apa. Ligat otaknya memikirkan jawapan yang wajar diberikan. Pelajar-pelajar lain ‘tekun’ memerhati gelagatnya. Sudah biasa. “BBQ.” Jawab Elisya pendek. ‘Boleh la kot.’ Fikirnya.

“Betul cikgu. Sejutu!” Cepat Harith menyokong cadangan Elisya. “Setuju!” Sampuk suara lain. “Setuju!” Ada lagi suara yag menyokong. Puan Nurin tersenyum. Diam-diam ubi berisi. “Baiklah! Semua setuju?” Tanya Puan Nurin sebagai kepastian. “Setujuuuuuuu!” Jawab pelajar-pelajarya yakin. Ada juga sekadar mengangguk.

“Baiklah, BBQ. Bila, di mana dan berapa budjet tu nanti kamu bincang sendiri ok. Memadangkan Elisya yang bagi cadangan ni, cikgu nak Elisya jadi ‘kepala’ kepada rakan-rakan lain. Boleh Elisya?” Wajah Elisya yang setia dengan buku catatannya digamit. Sekali lagi Elisya terkejut. ‘Perlu ke aku jadi ketua? Kalau tolak, nanti cikgu kecewa pula, kalau tak tolak aku nak buat apa. Aku tak tahu apa-apa la.’ Lambat-lambat Elisya mengangguk. Puan Nurin tersenyum lagi, kemudian melangkah keluar.

Semua pelajar senyap, tidak tahu apa yang harus dibincangkan. Semuanya memikirkan masalah yang sama. ‘Dengan minah ni macam mana nak bincang?’ Bila persoalan itu timbul, semua pelajar mula mengeluh.

Dengan wajah yang tidak beriak seperti selalu, Elisya melangkah keluar kelas. Beg sandangnya diperkemaskan supaya berada ditempat yang selesa. Destinasinya hanya satu, kereta abangnya. ‘Rakan-rakan’ yang lain juga mula melangkah keluar sambil menggelengkan kepalanya tanda tidak tahu hendak berbuat apa.

“Weyh korang! Korang rasa BBQ nanti jadi tak?” Wajah kawan-kawannya ditatap satu persatu untuk mencari jawapan. “Asal kau tetiba tanya macam tu? Bukan tadi cikgu dah cakap ke? Jadi la tu.” Aniq mengemas barang-barang yang masih bersepah di atasnya mejanya. Tadi ketika rakan sekelasnya sibuk mengemas barang masing-masing, dia tidak sempat kerana sibuk mencari cikgu.

“Boleh harap ke si ‘stone’ tu?” Soal Munzir lagi. Tidak berpuas hati dengan jawapan Aniq tadi. “Alaaa… Kan cikgu dah bagi tanggungjawab kat dia, pandai-pandailah dia nanti. Lagipun, bukan dia sorang yang bertanggungjawab. Kita semua pun. Cuma tanggungjawab dia tu besar cikit.” Suara Harith yang berada di pintu kelas bersuara. Sabar menunggu kawan-kawannya yang mengambil begitu banyak masa untuk mengemas barangan sendiri.

“Aku setuju la dengan Zir tu, korang fikir ek. Macam mana dia nak bincang dengan kita semua? Suara dia kan merdu macam Datuk Siti. Mahal! Tak pun, mulut dia full dengan bongkah emas tak?” Sakan Fawwaz mengejek. Gelaknya bergabung dengan gelak Aniq dan Munzir sementara Aqiel hanya tersenyum nipis.

“Korang tak baik la mengata dia. Tahulah dia macam mana nak settle kan semua tu.” Sangkal Harith. Dia tidak suka kawan-kawan rapatnya menjadi orang yang gemar mengata tentang keburukan orang. Balasannya pasti setimpal. “Relax la bro, aku gurau je. Jangan touching weyh! Tahu lah kau dah tangkap cintan dengan dia.” Ujar Fawwaz dalam nada gurauan. “Betul ke kau dah tangkap cintan dengan minah tu Rith?” Aqiel yang diam sejak dari tadi bersuara. Kata-kata Fawwaz tadi ‘menangkap’ fikirannya yang tadi entah ke mana.

“Asal kalau aku dah tangkap cintan dengan dia? Kau jealous ke?” Gurau Harith. Padahal dia tidak mempunyai sebarang perasaan aneh terhadap Elisya. Hanya tertarik dengan perwatakannya dan ingin mengenalinya dengan lebih dekat. “Aku?! Jealous?! Sorry bro. Perkataan tu tak ada dalam kamus hidup aku. Kalau kau dah tangkap cintan dengan dia, aku rasa baik kau buang jauh-jauh perasaan kau tu. Dia dah ada pakwe la.” Terang Aqiel. Entah betul entah tidak apa yang diperkatakannya.

“Ha?! Mana kau tahu?” Hampir serentak Harith, Munir, Fawwaz dan Aniq bertanya tidak percaya. Pelbagai andaian yang ada dalam fikiran masing-masing. “Aku pernah terserempak dengan dorang.” Malas Aqiel menjawab. Tidak mahu memanjangkan cerita. Moodnya ‘hilang’ apabila teringat tentang Elisya dengan ‘mamat-entah-dari-mana’ tu.

“Mana kau tahu tu pakwe dia? Entah-entah abang dia ke.” Aniq masih tidak dapat menerima kenyataan itu. “Gaya miang semacam, aku tak rasa tu abang dia la.” Terbayang adegan-adegan Elisya dan mamat tu. Geli!

*

“Abang! Mati lah baby bang.” Belum sempat Darwish duduk di sofa untuk menghilangkan lelah seharian di pejabat, dia sudah disergah olah adik perempuannya itu. Ditarik tubuh Elisya supaya duduk disebelahnya. Walau bagaimana letihnya dia, kerenah Elisya harus dituruti. “Kenapa ni? Risau semacam aja abang tengok.” Kepala adiknya digosok penuh kasih.

“Cikgu suruh baby jadi leader untuk jamuan akhir tahun nanti.” Ucapnya meminta simpati. “What?! Macam mana boleh jadi macam tu?” Darwish tidak percaya. Macam mana adiknya yang paling tak talkative boleh jadi leader?

“Macam ni………bla bla bla.” Elisya menceritakan apa yang terjadi di dalam kelas selepas peperiksaan tadi. “You need to help me bang.” Elisya menyudahkan ceritanya. “Of course I’ll help you dear. But…..” Darwish menunjukkan ke arah pipinya. Cup! Ciuman Elisya melekat di situ sesaat. “Thanks bang.”

“My pleasure. So, how’s your exam? OK or KO?” Darwish mengarahkan ibu jarinya ke atas kemudian ke bawah. “Macam biasa.” Pendek jawapan yang diberikan. Darwish mengerti. ‘Ada yang OK dan ada juga yang KO.’ Itulah jawapan ‘biasa’ yang Elisya berikan. “I know my sis. Lepas Isyak nanti abang kasi tahu apa yang patut baby buat ok?” Elisya senyum lalu mengangguk. Tidak dapat dibayangkan macam mana keadaannya tanpa Darwish di sisi setiap masa.

*

Elisya melangkah ke kelasnya dengan penuh debaran di dada. Satu persatu ajaran abangnya semalam terlintas di fikirannya. Sampai sahaja di kelas, keadaan kelas seperti biasa. Elisya memandang ke sekeliling kelas, mungkin satu atau dua orang yang tidak hadir ke sekolah. Maklumlah, baru habis exam. Yang datang ni pun pasti nak tahu apa yang aku buat. Fikir Elisya.

Masa pertama berlalu tanpa sebarang pembelajaran. Hari ini memang sudah diumumkan bahawa pelajar tingkatan empat tidak belajar. Beri peluang untuk berbincang sesama sendiri tentang jamuan yang akan diadakan.

Elisya bangun perlahan-lahan kemudian berjalan menuju ke depan kelas. Pelajar lain memandangnya tidak berkelip. Langkahnya diatur kemas. Sampai sahaja di destinasinya, dia menarik nafas kemudian lepas, tarik… lepas, tarik… lepas. ‘Kawan-kawannya’ yang lain menguntum senyum. Lucu! Elisya langsung tidak kesah.

“Assalamualaikum.” Elisya memberi salam. Pecah ketawa pelajar kelas 4A1 terutama pelajar lelaki. Elisya pelik. “No need to be so formal la Elisya. Kau bukan nak buat syarahan pun.” Laung Mazlan yang terkenal dengan perangai nakalnya. ‘Sabar Elisya, sabar.’ Pujuknya pada diri sendiri.

“Salah ke kalau aku kasi salam? Setahu aku, orang yang tak jawab salam tu yang berdosa. Memberi salam adalah sunat, menjawab salam adalah wajib. Aku hanya nak pahala sunat aja. Korang punya pasal la nak jawab or nak gelak. None of my business!” Tegas kata-kata Elisya. Pelajar lain terkedu kecuali Harith. Harith tersenyum, dia bangga dengan Elisya. Sedikit demi sedikit perangai Elisya terserlah.

“Ok! Back to our topic. Korang semua tahu kan, aku jadi leader tuk majlis tu nanti. Walaupun aku leader, aku tak boleh nak buat sesuka hati aku. Aku perlu cadangan dan bimbingan daripada korang semua.” Elisya berhenti dan menarik nafas sebelum menyambung. “Pasal bila dan di mana. Any ideas?” Elisya memandang satu persatu muka terkejut di hadapannya. Entah apa yang difikirkan oleh mereka langsung tidak dipeduli.

“This weekend.” Cadang Harith. Pelajar lain memandangnya tidak percaya. Macam mana la mamat ni boleh beriak selamba. Langsung tiada riak terkejut di wajahnya. “Ok juga tu. Ada bantahan?” Gelengan daripada semua pelajar sebagai jawapan. “Kalau BBQ, biasanya orang buat malam kan? Ada siapa-siapa yang tak boleh datang malam tak?” Sekali lagi gelengan sebagai jawapan. “Where?” Soal Elisya lagi. “Sekolah!” Jawab Muna yang mula ‘masuk’ dalam perbincangan itu. “Setuju?” Anggukan sebagai jawapan. Elisya pelik, sejak bila budak kelas ni pandai senyap? Biasanya tak ada peluang langsung nak dengar budak-budak ni diam time cikgu tak ada.

“Ok! Masalah tu dah selesai. Now budget. Aku rasa korang tak ada masalah kewangan kan?” Sekali lagi anggukan sebagai jawapan. “Kalau macam tu, aku ada cadangan. Kita tak payah kumpul duit. Sorang kena ada satu barang yang perlu dibawa. How about it?” Idea abangnya semalam diguna pakai. “Setuju!” Jawab Harith dan Muna serentak.

Selepas hampir sejam membahagikan tugas dan barang yang harus dibawa. Perbincangan kali ini berakhir. Semua pelajar sudah mula biasa dengan keadaan itu. Mereka berharap, Elisya akan selalu banyak cakap macam tadi. Persepsi mereka yang dulu tentang Elisya terhapus serta-merta.

Harith berjalan menuju ke tempat duduk Elisya dan Aqiel. “Main menu kita ayam kan?” Elisya mengangguk, Aqiel hanya memerhati. “Why not kita tukar? Kau bawak ikan, aku bawa ayam.” Kata Harith sambil tersenyum.

“Kenapa?” Soal Elisya pendek. Matanya langsung tidak memandang wajah di hadapannya. “Kau kan perempuan, berat nak bawak berkilo-kilo ayam tu. Kalau ikan kan ringan sikit.” Harith memberi alasan. “Aku bukan jalan kaki datang sini, naik kereta. So, kalau berat pun, kereta yang rasa, bukan aku.” Elisya memandang sekilas ke arah Harith. Lelaki itu masih lagi tersenyum. Aqiel di sebelahnya menahan tawa. Takut nanti kawannya itu terasa. “Oklah kalau macam tu.” Langsung tiada nada kecewa dalam percakapannya.

Lihat sahaja Harith sudah kembali ke tempatnya, Aqiel mengambil buku latihan Add Math di bawah meja kemudian menutup mukanya. Tawanya meletus juga. Entah kenapa gembira ‘menyelubungi’ dirinya kini. Adakah kerana Elisya tidak ‘melayan’ Harith tadi? Dia sendiri tidak mendapat jawapan. Elisya pelik!

Wednesday, November 4, 2009

AAK? 7

Aqiel kembali ke kelasnya untuk mengambil buku latihan sejarah yang tertinggal. Buku yang dicari diambil dan ingin melangkah pergi kerana Pak zaid sedang menunggunya. Tetapi kakinya tidak jadi melangkah kerana ternampak sesuatu di bawah meja Elisya.

Aqiel mencapai ‘sesuatu’ itu. ‘Bukan ke ni buku catatan si ‘stone’ tu ke?’ Aqiel tertanya-tanya sendiri. Halaman di hadapannya kini dibaca. ‘BABY LOVE ABANG?!!!’ Berkali-kali ayat itu dibaca. Corak-corak di sekeliling ‘statement’ itu ditatap. Cantik! Pandai juga minah ni melukis. ‘Happy 25th Birthday.’ Ayat di sisi bawah helaian itu membuatkannya bertambah terkejut.

‘Minah ni ada pakwe ke? Takkan lah. Gaya dingin semacam. Ada yang sangkut ke? Kalau betul pakwe dia, tak tua sangat ke mamat tu? 25 tahun tu… Agak-agak la tak laku pun. Abang dia? Kalau abang dia, ‘Baby’ tu pasal pula? Aish! Confuse betul aku macam ni.’ Aqiel menggaru-garu belakang kepalanya beberapa kali.

‘Wey Aqiel! Yang kau sibuk pasal ‘stone’ tu pasal ape? Bukan masalah kau pun. Mamat tu abang dia ke pakwe dia ke. Apa aku kesah? Dia punya pasal la tu.’ Marahnya pada diri sendiri. Buku catatan Elisya diletak ke dalam laci meja Elisya.

‘Sorry ‘stone’, aku terbaca. TER ok.’ Ucap Aqiel sendiri sebelum berlalu pergi. Dia berlari –lari ke kereta apabila teringat Pak Zaid pasti sudah lama menunggu.

*

‘Ya Allah… Alhamdulillah. Jumpa juga buku ni. Naik sasau aku cari kau tahu?’ Bagaikan orang ‘tak betul’ dia menyoal. Segala kerunsingannya semalam sudah hilang. Masih terbayang di mata, bagaimana kalut dia, abangnya, Mak Som dan Pak Mail mencari buku catatannya itu seluruh rumah. Sebelum operasi ‘mencari buku catatan baby’ berlangsung, Elisya sempat berpesan supaya tidak membaca sebarang catatan dalam bukunya. ‘Kalau abang yang baca, kantoilah.’

Aqiel di sebelah hanya memerhati riak Elisya bak baru terlepas daripada dikejar anjing. Gila release! Apa yang penting sangat dengan buku tu pun dia tak tahu. Halaman yang dibaca semalam terlintas di kepalanya. ‘Patut lah…’

*

Elisya menyalami tangan abangnya seusai solat Isya’. Mak Som dan Pak Mail tidak berjemaah bersama kerana mereka masih tidak pulang ke rumah sejak petang tadi. Katanya ke market. Entah apa yang dibeli,Darwish sahaja yang tidak tahu.

“Kenapa lambat sangat Pak Mail dengan Mak Som ni?” Kerisauan Darwish jelas kelihatan di wajahnya. Elisya menjungkit bahu tanda tidak tahu.

“Abang risau lah.” Darwish bersuara lagi. “Tak payah cakap pun baby tahu. Tengok keadaan abang yang tak boleh duduk diam tu dah tahu sangat yang abang risau dengan mereka.” Naik lenguh tengkuk Elisya melihat gerak-geri abangnya. Kejap ke kiri, kejap ke kanan.

“Abang takut something bad happened la by. Macam mana ni?” Darwish mula memikirkan perkara-perkara yang mungkin terjadi kepada kedua orang tua itu. “Abang ni… Insya-Allah tak ada apa-apa.” Matanya tetap tidak lari dari memandang wajah risau abangnya itu. Nak tergelak pun ada juga.

“Abaaaaaaaang…...” Manja nada suara Elisya. Darwish yang mendengar suara manja Elisya segera melabuhkan punggung di sebelah Elisya. Kepala adiknya itu diusap lembut. “Ye baby, baby nak apa?” Keriasauannya terhadap Pak Mail dan Mak Som diketepikan. Tiada yang lebih penting daripada Elisya dalam hidupnya.

“Baby mengantuk la…” Sengaja Elisya menguap. Matanya dibuka separuh sahaja, ingin menunjukkan dia benar-benar merajuk. Darwish jatuh kesian kepada adiknya itu. “Ok! Jomlah naik atas, abang teman.” Ditarik tangan Elisya supaya bangun.

Elisya sengih ‘jahat’. Dia beriringan dengan abangnya menuju ke tingkat atas. Darwish kerling jam dinding di tepi tangga, ‘Baru pukul 9.30.’ Dia pelik, Elisya biasanya tidur pukul 10 lebih. ‘Penat mungkin.’ Fikirnya.

“Baby tidurlah, abang tunggu sini.” Ucap Darwish setelah mereka berada dalam bilik Elisya. Dihampiri Elisya kemudian dia mengucup dahi bersih adiknya itu. Elisya tersenyum lalu menyalami tangan Darwish.

Komputer di sudut kiri bilik itu di’switch on’. Elisya yang sudah berselimut dipandang sementara menunggu komputer milik Elisya itu loading. Sambil tunggu Elisya tidur, lebih baik dia main game.

Elisya membuka kelopak mata apabia terdengar bunyi kerusi ditolak. Abangnya sudah bangun untuk keluar bilik. ‘Alamak! Macam mana ni? Habis la rancangan aku!’ Elisya berkira-kira sendiri.

“Bang…..” Panggil Elisya perlahan. Darwish yang ingin memulas tombol pintu membatalkan niatnya. Elisya dihampiri. “Kenapa tak tidur lagi ni? Tadi kata mengantuk.” Darwish duduk di birai katil berhampiran kepala Elisya.

“Baby tak boleh tidur lah… Mengantuk, tapi mata tak nak lelap.” Adu Elisya manja. Darwish tersenyum. “Tunggu kejap. Nanti abang datang balik ek.” Darwish bangun. Elisya memegang tangan abangnya. “Nak pergi mana?” Soal Elisya dengan nada suara mengantuk yang dibuat-buat.

“Adalah… Kejap aja. Five minutes ok?” Elisya hanya mengangguk kemudian memandang sekujur tubuh abangnya keluar bilik.

Darwish kembali ke bilik Elisya dengan beberapa buah buku di tangan. Senyuman diberikan kepada Elisya yang memandangnya dengan seribu tanda tanya.

“Which one?” Darwish menayangkan buku yang ada di tangannya. “Abang biar betul? I’m sixteen now bang.” Elisya tidak percaya dengan idea bangnya itu. Buku-buku di tangan Darwsih ditatap satu persatu. Semua buku itu kepunyaannya semasa dia kanak-kanak. Semuanya fairy tales. Tahulah dia ke mana Darwsih tadi. Pasti ke perpustakaan mini rumah mereka.

“Apa salahnya? Dulu kan mama, papa or me bacakan buku-buku ni kalau baby tak boleh tidur. Why not we try it again? Mana tahu jadi.” Darwish memberi cadangan. “Ok! I want you to read ‘Snow White’ for me.” Pinta Elisya. “My pleasure dear.” Darwish mengambil tempatnya kembali. Dibuka muka surat pertama kemudian dia memulakan bacaannya.

“Baby?” Panggil Darwish perlahan apabila dilihat Elisya sudah memejamkan matanya. “Ye.” Jawab Elisya sambil membuka kembali matanya. ‘Nasib baik aku tak lelap terus tadi.’ Gerutunya.

“La… Tak tidur lagi ke?” Elisya mnggelengkan kepalanya. “Ok! Now what?” Buku-buku tadi kembali dihadap ke muka Elisya supaya memilih satu daripadanya. Elisya tersenyum kemudian menunjuk ke arah buku ‘Cinderellla’. Sekali lagi Darwish membaca.

Dipertengahan bacaannya, lampu tiba-tiba padam. Elisya segera bangun memeluk tubuh abangnya. “Takuuut.” Katanya.

“Tak ada apa-apa.” Darwish membalas pelukan adiknya. Tahu adiknya takut berada dalam kegelapan. Seakan trauma! “Jom turun! Kita tengok apa yang jadi.” Ajak Darwish. Elisya hanya menurut. Tanganya kejap memeluk lengan Darwish.

Sampai sahaja di anak tangga yang terakhir, lampu berkelip-kelip menyala kemudian terdengar suara-suara mengalunkan lagu ‘Happy Birthday To You’. Dipandang Mak Som, Pak Mail dan Elisya silih berganti. Dikerling jam dinding, pukul 12. Patut laaa…

“Sapa punya idea ni?” Tanya Darwish serius. “Baby!” Jawab Pak Mail dan Mak Som serentak. Darwsih mengahampiri Elisya dengan riak wajah yang serius. Elisya sudah takut. “Abang…Baby mintak sorry kalau abang marah. I just want to make it surprised.” Ucap Elisya perlahan tanpa memandang wajah ‘garang’ Darwish.

Darwish mengangkat muka Elisya supaya menghadap mukanya. “Thanks baby. I appreciate it. Serious!” Senyuman manis diukir buat yang tersayang. “Abang tak marah?” Matanya dikedipkan. Darwish menggeleng.

“Thanks bang. Anyway, Happy 25th Birthday! You’re old now. Should get married as soon as possible.” Sengih Elisya nakal. Seperti biasa hidungnya ditarik manja. “For my beloved plus lovely plus the only bro that I have.” Ucap Elisya bangga sambil menghulurkan kotak berwarna hijau. Warna kegemaran abangnya.

“Thanks by. Statement baby tadi tu betul ke? Betul ke abang ni the only bro that you have ha?” Usik Darwish sambil membelek-belek kotak indah di tangannya. Elisya malas menjawab soalan itu. Biarlah semua yang terjadi menjadi kenangan. Malas dikenang kisah lama!

“Nah abang. Kami pun ada hadiah cikit ni. Tak adalah berharga sangat pun.” Huluran Mak Som disambut dengan senang hati. Hatinya dirundum pilu. Tahun sebelumnya, pasti dia akan mendapat empat jenis hadiah wajib daripada ahli keluarga. Tahun ni? Hanya dua. Hadiah daripada mama dan papa tiada. Be strong! Dia tidak mahu hanyut dalam perasaannya sendiri. Pasti Elisya sedih nanti.

*

“Abang, abang pergi la mana-mana dulu. Nanti lepas mama habis kat sini, mama call. Or abang nak tunggu?” Serkap Puan Najwa walaupun dia tahu Aqiel tidak mungkin akan menunggunya membeli alat solek ini. Lama katanya.

“Tak apalah. Abang pusing-pusing dulu. Nanti macam biasalah, ‘calling-calling’.” Aqiel menunjukkan ke arah telefon bimbitnya sebelum berlalu tanpa arah tuju. ‘Tu la, gatal sangat nak ponteng sekolah, kan dah kena teman mama shopping.’ Rungutnya sendiri.

Puas berjalan akhirnya Aqiel mengambil keputusan untuk duduk dibangku sambil memakan aiskrim. Diperhati sekeliling shopping complex, tidak ramai manusia yang lalu lalang memandangkan hari ini hari sekolah walaupun ada juga segelintir pelajar yang melepak sana sini.

Dalam ligat otaknya memikir ke mana tujuannya selepas ini memandangkan mamanya tidak menelefon lagi, dia terpandangkan seseorang yang mungkin dikenali. Dia lagi? Buat apa kat sini? Kantoi ponteng sekolah.

Aqiel membatalkan keinginannya untuk menegur Elisya apabila seorang lelaki menghampiri gadis itu dengan senyuman lebar. Mamat ni lagi? Wait! Baju yang dipakai lelaki itu diperhati lama. ‘Macam pernah tengok aja, kat mana ek?’ Tanya Aqiel pada diri sendiri.

‘Ha!!! Corak dalam buku ‘stone’, sebijik macam corak baju mamat tu pakai.’ Setelah lama berfikir, akhirnya dia mendapat jawapan itu. ‘Tahulah sayang, tapi takkan lah sanggup pakai baju macam tu, perempuan punya baju la.’ Bebel Aqiel lagi. Geli geleman Aqiel melihat adegan di hadapan matanya kini. Aksi suap-menyuap Elisya dengan mamat yang entah dari mana datangnya itu.

‘Apa sangatlah yang menarik tentang mamat tu pada Elisya. Nak kata handsome, memang handsome tapi aku rasa handsome aku lagi. Nak kata kaya, manalah aku tahu dia kaya ke tak tapi yang pasti aku memang kaya. Pewaris tunggal ni. Nak kata baik, aku rasa tak kot. Kalau baik takdanya main usik-usik anak gadis orang. Main pegang-pegang. Hish! Berbulu mata aku. Kalau aku, takkan pegang-pagang selagi tak pegang title ‘bini’ aku. Dah tu, sanggup pula bawak anak dara orang keluar time sekolah. Ajar budak tu ponteng! ’ Tanpa sedar, Aqiel telah membandingkan dirinya dengan mamat di sebelah Elisya. Entah kenapa, dia rasa iri hati. Dengan mamat tu, boleh pula dia bercakap, senyum, malah gelak sama. Kalau dengan dirinya, sifat ‘stone’nya akan muncul.

“Abang tengok, budak laki tu dari tadi lagi tengok sini. Kenal ke?” Soal Darwish kepada adiknya. Elisya menoleh ke arah lelaki yang dimaksudkan abangnya. “Aqiel?!” Soalnya tidak percaya. “Baby kenal?” Elisya menganggukkan kepalanya. “Classmate baby.”

“Yang duduk sebelah baby dalam kelas tu ek?” Entah kenapa dia merasakan budak lelaki itulah yang pernah menjadi topik perbualan mereka dulu. “Yup! Mana abang tahu?” Elisya pelik. “Instinc.” Jawabnya selamba. “Tak nak pergi tegur ke?” Usik Darwish walaupun dia sudah tahu jawapannya. “Perlu ke?” Elisya kembali menyuakan aiskrim ke mulutnya. “Terpulang.” Jawab Darwish sebelum mengangakan mulutnya, mengisyaratkan Elisya supaya menyuapkannya dengan aiskrim yang masih berbaki. “No need at all.”

Aqiel melempar senyuman yang tidak ikhlas kepada ‘mamat’ Elisya apabila mereka berdua sudah perasan akan kelibatnya di situ. Telefon yang bergetar dalam poket jeansnya dikeluarkan. ‘Mama’. “Ok, abang datang sekarang.” Talian diputuskan.