BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, October 17, 2009

AAK? 6

Selepas seminggu berada di bumi sakura yang amat mendamaikan itu, Darwish dan Elisya kembali ke tanah air. Kalau diikutkan hati, memang mereka ingin menambah cuti mereka, tetapi memandangkan sekolah akan dibuka dua hari lagi, mereka membatalkan niat mereka.

Darwish dan Elisya menghabiskan masa mereka dengan mengunjungi tempat-tempat menarik di Jepun. Mereka hanya tidur beberapa jam sahaja sehari. Penerangan sedikit sebanyak daripada ‘tourist guard’ tentang bandar-bandar yang mereka lawati telah menambahkan lagi informasi sedia ada mereka terhadap bandar itu.

“Thanks again bang.” Darwish mengangkat kening. “For the trip.” Elisya sengih. “Yang ni dah masuk kali kelima baby ucap terima kasih. Dah-dah la tu. Macam tak biasa pula.” Darwish tidak tahu kenapa adiknya mengucapkan terima kasih berkali-kali padanya. Rasanya itu tidak perlu. Dia gembira adiknya gembira.

“Thanks cause fulfilled my dream. Going to Japan is one of my biggest dreams. You know that right?” Elisya bersyukur, akhirnya dia dapat menjejakkan kaki ke Jepun sebelum nyawanya ‘diambil’.

“No prob lar baby, I’ll do anything for you. You know that too right?” Elisya mengangguk perlahan. Dia sentiasa bersyukur kepada Ilahi kerana mengurniakannya seorang abang yang sangat baik.

“hacccum…” Elisya tiba-tiba bersin.

“Baby? Are you ok?” Darwish risau. Kalau adiknya sudah mula bersin, alamatnya demam menanti untuk menyerang tubuh Elisya. Itu perkara wajib! Elisya mengangguk. Darwish melekapkan tangannya di dahi Elisya. ‘Hurmm… Tak panas pun.’

“Tunggu sini kejap, abang pergi cari panadol. Jangan pergi mana-mana. Pak Mail cakap dia lambat sikit, jalan jammed. So, wait till I’m back.” Arah Darwish sebelum meninggalkan Elisya seorang diri. Dia begitu bimbang dengan kesihatan adiknya. Apatah lagi, sekarang ini virus Influenza A H1N1 sedang menular.

*

‘Bukan Elisya ke tu?’ Tanya Aqiel pada dirinya sendiri. Diperhati perempuan yang sedang duduk bangku berhampiran dengan surau. Memang sah! Elisya! Elisya mengenakan jeans hitam beserta blaus putih bercorak hitam. Tudung hitam dipin kemas di kepala.

Dia berkira-kira, patut ke dia menegur Elisya. Buatnya dia buat-buat tak kenal aku. Malu!

“Abang! Nak yang mana satu ni?” Suara mama membatalkan niatnya untuk pergi menegur Elisya. Mamanya sedang memilih biskut di kedai biskut terkenal, Famous Amos. “Mama pilih lah yang mana pun, abang tak kisah.” Tuturnya sambil mata masih leka melekat pada Elisya.

“Papa tak siap solat lagi ke?” Tanya Puan Najwa. “Belum kot, tadi masa abang keluar, dia baru nak solat.” Jawabnya acuh tak acuh.

“Sapa pula tu?” Tanpa sedar, dia telah bersuara. “Sapa, sapa?” Puan Najwa pelik. Dari tadi dia perasan anak tunggalnya itu tidak memberi perhatian kepadanya. “Eh! Tak ada apa-apa lah mama.” Cepat-cepat dia ‘cover’.

‘Abang dia ke? Tapi macam bukan abang pun. Mesra semacam. Takkan kekasih? Minah ni ada orang minat ke?’ Aqiel tertanya-tanya sendiri.

Dalam masa yang sama….

“Telan aja lar, jangan kemam nanti pahit.” Perangai adiknya yang satu ini yang merunsingkannya. Tak berubah-berubah. Takut ubat!

“Uweek!” Akhirnya Elisya muntah dalam plastik yang dipegangnya. Mujur abangnya sudah paham dengan tabiatnya yang akan muntah untuk percubaan pertama telan ubat. Nasib baik bukan ubat dalam bentuk ‘liquid’. Kalau ubat tu, sah-sah langsung tak boleh telan.

Percubaan kali keduanya berjaya. Akhirnya panadol sebesar kuku jari kelingkingnya dapat ditelan.

“Yang abang sengih-sengih tu kenapa?” Puan Najwa makin pelik. Apa yang melucukan langsung tidak dapat dikesan. “Tak ada apa-apalah. Tu papa, ma.” Aqiel cuba mengubah topik perbualan mereka. ‘Nak telan ubat pun susah ke? Macam budak kecil’.

“Abang, jom! Pak Zaid dah lama tunggu tu.” Ditolak troli yang dipenuhi bagasi-bagasi mereka membuntuti papa dan mamanya. Kegembiraannya dapat bercuti di Australia bersama-sama cousinsnya yang menetap di sana masih dapat dirasai. Jarang dia berpeluang ke sana bersama mama dan papanya. Maklumlah, papanya sentiasa sibuk dan sebagai seorang isteri, mamanya perlu sentiasa berada di sisi suaminya. Dia akan dihantar ke sana seorang diri.

*

“Abang tak pergi kerja ke?” Dengan suara lemah Elisya menyoal apabila melihat abangnya hanya memakai t-shirt dan seluar track. “Baby ingat abang boleh ke tinggal baby dengan keadaan teruk macam ni?” Betullah apa yang disangkanya. Elisya demam! Nasib baik bebas daripada virus berbahaya itu

“Alaa bang… Mak Som kan ada. Menyusahkan abang aja, abang mesti banyak kerja.” Serba salah dibuatnya. Pasti banyak perkara yang perlu diselesaikan oleh abangnya setelah seminggu bercuti. “Tak apa. Abang dah cakap kat Abang Man. Dia paham. Lagipun, kalau abang pergi, abang tak akan dapat concentrate. Fikirkan baby je.” Kepala adiknya diusap lembut. Betullah adiknya itu sudah matang. Dulu, kalau sakit sikit, habis semua ahli keluarganya tak dapat buat apa-apa selain melayan kerenahnya seorang. Dia tersenyum.

“Makan sup ni. Abang buat khas untuk baby tau. Best tau.”

“Masuk lift, tekan sendiri nampak.” Walaupun dalam keadaan kurang sihat, perangai nakalnya tidak berubah.

“Nah!” Darwish menyuakan sudu yang dipenuhi kuah sup itu ke muka Elisya. Adiknya menolak perlahan. Tekaknya terasa loya untuk menelan sebarang jenis makanan. “Baby, makanlah. Kalau tak makan, mana boleh makan ubat. Kalau tak makan ubat, mana boleh sembuh. Kalau tak sembuh, mana boleh pergi sekolah. Kalau tak pergi sekolah, ketinggalan pelajaran. Baby nak ke macam tu?” Darwish cuba memancing selera adiknya dengan perkataan sekolah. Dia tahu, adiknya paling tidak suka ‘terkebelakang’ dalam pelajaran.


Akhirnya, Elisya memaksa dirinya untuk makan sup ayam buatan chef tidak bertauliah di hadapannya ini. Darwish gembira apabila umpannya mengena.

*

Elisya kembali ke sekolah setelah tiga hari ‘bercuti’. Sampai sahaja ke kelas, dia meletakkan beg sandangnya di atas kerusi kemudian mengeluarkan pen dan buku nota lalu menghampiri pengawas yang pernah ditegurnya awal kemasukannya ke sekolah itu dulu. Dia mencatat apa yang diberitahu oleh pengawas itu.

Puan Nurin masuk ke kelas 4AC selaku guru pertama untuk pembelajaran hari itu. Setelah semua pelajar bersedia untuk memulakan sessi pembelajaran, Elisya bangun dan menuju ke arah guru kelasnya itu bersama paper bag kecil dan sekeping kertas.

“Maaf cikgu, saya tak dapat hadir ke sekolah tiga hari lepas. Saya kurang sihat, ni buktinya.” Elisya memberikan MC yang ada di tangannya. Puan Elisya meneliti MC itu kemudian mengangguk-angguk. “Macam mana awak hari ni? Dah ok?” Elisya menganggukkan kepalanya.

“Awak boleh masuk.” Arah Puan Nurin. Elisya melangkah perlahan ke tempatnya tetapi langkah berhenti apabila menyedari paper bag masih berada dengannya.

“Maaf sekali lagi cikgu, ni, ada ole-ole untuk cikgu.” Puan Nurin mengambil huluran Elisya dengan senang hati. “Terima kasih.” Ucapnya sambil tersenyum manis. Elisya kembali melangkah ke tempatnya. Pelajar-pelajar lain hanya memandang dan bercakap sesama sendiri. Ade aku kesah?

“Baiklah pelajar, kita sambung pelajaran kita semalam.”

‘Mesti dia tengok aku punya buku, nak tahu muka surat mana.’ Sengih Aqiel. Tetapi malangnya, dengan confident Elisya menyelak ke muka surat yang sama tanpa menoleh sedikit pun ke arah bukunya.

‘Aik?! Mana dia tahu? Mana ada dia tanya aku.’ Aqiel tidak puas hati. Minah ni kan… Memang lar. Arrgggh!

*

Habis sahaja perjumpaan ‘tak rasminya’ dengan Pak Isa tadi, Elisya ke portnya untuk makan. Pak Isa tak sudah-sudah ucap terima kasih atas ole-ole daripadanya itu. Gembira sungguh orang tua itu.

‘Hurmmm… Dah lama aku tak lepak sini. Rindunya…’ Diperhati sekitar tempat itu. Tiada apa yang berubah, malah lebih kemas. Pasti Pak Isa yang jaga.

Belum pun sempat dia membuka bekalnya, dia sudah ditegur seseorang. Diangkat mukanya untuk memandang ‘seseorang’ itu. Dahinya berkerut. ‘Sapa pula ni?’

“Abang Akim. Tak ingat?” Melihat kerutan di dahi Elisya, Akim memperkenalkan dirinya sekali lagi.

‘Abang Akim mana? Sejak bila aku ada abang selain abang dan abang… Ah! Lupakan dia. Akim? Akim mana ya?’ Tanyanya pada diri sendiri. Ah! Lantaklah. Ade aku kesah?

“Betul tak ingat abang ni?” Hanya anggukan kecil diterima sebagai jawapan. ‘How could you?!’ Marah Akim ‘diam’. Macam mana boleh tak ingat aku yang ‘hensem’ lagi menawan ni. Tahap gaban punya tak puas hati aku ni. Peluang makin tipis nampaknya. ‘Sabar Akim, sabar… Kau tak boleh menyerah kalah.’ Cuba memujuk hatinya.

“Alaaa… Kan hari tu, abang dah tegur Elisya. Hari last before cuti. Kat sini juga. Kalau tak silap abang, masa tu Elisya makan karipap. Ingat tak?” Akim masih mencuba nasib. Please……….

Elisya mengangguk. Malas panjangkan cerita walaupun masih samar-samar ingatannya tentang lelaki ini. Dia memang tidak akan mengingati sesuatu yang tidak memang tidak perlu baginya untuk ingat. ‘Bazirkan space otak aku je…’

“Elisya apa khabar? Seronok bercuti?” Akim yang sudah melabuhkan punggungnya di sebelah Elisya memulakan perbualan. Elisya sedikit terganggu dengan kedudukan mereka yang agak rapat kemudiannya menjarakkan kedudukan itu. Akim hanya tersenyum. ‘Budak baru…’ Fikirnya. Terselit niat jahat di situ.

Munzir, Fawwaz, Aqiel, Harith dan Aniq melangkah bersama-sama untuk ke kelas mereka. Tanpa sebarang isyarat, Fawwaz mematikan langkahnya membuatkan keempat-empat kawannya yang lain turut berhenti melangkah. ‘Apa hal wey stop tak ada signal?” Soal Harith hairan. Yang lain hanya menanti jawapan.

“Tu bukan ‘copper crocodile’ ke?” Fawwaz menuding jari ke arah Akim. Empat kepala itu memandang ke tempat itu. “Apa istilah kau pakai tu wey? Tak pernah dengar pun.” Aqiel yang tidak mengerti apa-apa bersuara. Kawan-kawan barunya yang macam sudah berpuluh tahun kenal itu gelak sakan.

“Cuba kau translatekan istilah yang Awaz kasi tadi?” Kali ini tiba giliran Munzir yang membuka mulut. “Buaya tembaga?” Lama selepas itu, dia bersuara lagi. “ I got it. Kasanova right?” Mereka yang lain mengangguk. “Apa punya lemb lar kau ni.” Aniq menyindir.

“Elisya!” Fawwaz bersuara lagi. Harith, Aniq, Munzir dan Aqiel memandang ke ‘pemandangan’ Fawwaz sejak dari tadi secara berturut-turut. Perempuan di sebelah Akim diperhatikan. “Betul la Elisya. Apa dorang buat kat situ ek? Ada ‘kes’ baru ke ni?” Aniq menggeleng-gelengkan kepalanya. Perangai kasanova Akim tak pernah berubah. Pantang jumpa perempuan dahi licin sikit, habis disapunya.

“Takkan ‘stone’ pun dia nak ‘sapu’ kot?” Harith tak puas hati. Classmate aku tu! Walaupun tak pernah bertegur sapa. “Aku berani bet lar, ‘stone’ confirm tak layan.” Dengan penuh confidentnya Munzir berkata.

“Wait! Wait! Apa korang cakap ni? Sikit pun aku tak paham tau. Kes apa? Kaut apa? Tak layan apa?” Sedari tadi Aqiel cuba memahami patah-patah sahabat-sahabatnya itu, tapi langsung tak dapat ‘tangkap’.

“Kasanova kau dah paham kan? Kes bermakna, mangsa terbaru si ‘copper crocodile’ tu lar. Kaut dengan tak layan tu, kau paham sendiri lar.” ‘Ni la masalah kalau ‘berkomunikasi’ dengan orang baru.’ Monolog Munzir. Aqiel mengangguk tanda paham.

‘Dua aja lagi Elisya. Sabar… Sabar. Kenapa la aku rasa macam banyak aja kuih yang Mak Som taruk hari ni?’ Elisya mengira-ngira sendiri. Kalau tak habiskan, nanti Mak Som terasa. Tapi kalau habiskan, maknanya dia perlu berlama di sini dengan mamat poyo tahap dewa ni.

“Pergi dulu.” Setelah beberapa saat mencari keputusan, akhirnya dia temuinya jua. Kuih ni nanti aku makan dalam kereta la.

Akim terkebil-kebil ditinggalkan begitu sahaja. Berdongkol marahnya kepada Elisya. ‘Jaga kau!’

“Kan aku dah cakap.” Munzir bersuara kemenangan. Adegan Elisya dan si kasanova tak ingat mati tu diperhatikan mereka. Gelak mereka meletus. “Gila kelakar muka blurr si Akim tu. Apa dia ingat semua perempuan dia boleh kaut ke? Malam sikit!” Harith menyambung tawanya.

“Gerak wey! ‘Stone’ dah dekat.” Berlari-lari anak mereka mendaki anak tangga ke destinasi sebenar mereka.

*

“Abang nak tak?” Elisya menunjukkan baki kuih yang ‘tak sempat’ dihabiskannya tadi. Disuakan ke mulut Darwish. Abangnya hanya membuka mulut kemudian mengunyahnya perlahan-lahan.

“Bukan bekal pagi tadi ke ni?” Darwish bersuara sambil mengunyah makanan dalam mulutnya itu. Elisya mengangguk. Baki suapannya kepada Darwsih tadi, dimakannya. “Kenapa tak habiskan?” Seingat Darwish, belum pernah adiknya itu membawa balik bekal yang dibawa ke sekolah.

“Tadi ada ‘si pengacau’ yang membantutkan selera baby.” Jawabnya malas. Malas dikenang lelaki yang dipenuhi riak ‘poyo’ itu. “Sape?”

“Let me tell you the whole story yeah. Before cuti hari tu, si mamat ni dah pernah tegur baby but you know me right? Mana la baby layan. Dah la kacau time makan baby. Pastu hari ni dia ‘menjelma’ balik. Sapa yang seru pun baby tak tahu. Punya la miang laki tu bang. Cakap sikit punya control. Gaya macam baby tak tahu dia tengah control.” Panjang Elisya bercerita.

“Kenapa before cuti hari tu baby tak cerita.” Denagn nada tidak puas hati Darwish menyoal. “Hehehe… Lupa.” Sengih Elisya sambil menggaru-garukan kepalanya yang dilitupi tudung. “Lagipun tak penting la abang. Bayangkan masa dia datang tegur baby tadi, baby berani sumpah, langsung tak ingat dia.” Belum sempat Darwish membuka mulut, dia dahulu menerangkan apa yang terjadi. Takut merajuk pula abang ‘terchenta’ ni.

“Sapa nama dia?” Serius suara Darwish bertanya. Elisya garu kepala lagi. ‘Ha sudah… Apa nama dia tadi ek? Kim? Kim apa ek? Kimbal? Bukan nama sos ke tu? Aish! Bukan-bukan… Aaaakim.’

“Haaaa! Akim. Yes! Nama dia Akim.” Kuat dia bersuara. “Apasal excited sangat ni? Buat terkejut abang la.” Darwish mengurut dadanya perlahan-lahan. “Tak… Tadi baby lupa. Fikir punya fikir, ingat. Tu yang terexcited tu.”

Macam mana aku nak ingat kalau sepatah apa yang dituturkan oleh Akim tu langsung tak melekat di kepalanya. Hanya Akim yang bersuara, apa yang dia tahu buat hanyalah angguk dan geleng. Gaya macam orang bisu pun ada tadi.

“Form?”

“Five.”

“Handsome?”

“Baby tak ambil pusing.”

“Pandai?”

“Entah. Wait! Wait! Kenapa abang tanya macam-macam ni?” Elisya pelik!

“Saja tanya.” Penuh makna tersirat di sebalik kata-katanya itu. “Abang jangan kata yang abang nak pergi sound dia.” Elisya mula dapat ‘tangkap’ apa yang difikirkan abangnya.

“Kalau ye kenapa?” Duga Darwish. “Alaa bang… Tak payah la panjangkan cerita. Baby tak layan pun dia. Langsung tak kesah dengan dia. Kalau dia nak duduk dekat tempat baby duduk tu, baby mana boleh halang. Tu kan tempat awam. Kalau dia nak bercakap, lagi la baby tak boleh halang. Tu kan mulut dia.” Elisya malas nak timbulkan masalah dengan sesiapa. Biarlah mereka denga dunia mereka. Aku ada dunia aku sendiri.

“Ok. I take it. Tapi kalau sampai terlebih had tu, abang patut halang kan?” Darwsih memandang sekilas adiknya di sebelah. Elisya mengangguk seraya menghadiahkan senyuman manis.

*

Keluar sahaja dari pintu kereta, Aqiel melangkah ke dalam banglo dua tingkat milik mereka sekeluarga. Mamanya yang sedang menonton tv dihampiri. Kemudian dia menyalami tangan mamanya dan mengucup kedua-dua belah pipi wanita yang mendapat tempat pertama dalam carta hatinya itu.

“Abang nak makan?” Soalan yang sentiasa ditanya mamanya setiap kali pulang dari sekolah. Dan jawapan yang sama diberikan. Kemudian kata-kata yang sama dituturkan mamanya. “Pergi naik, mandi, lepas tu solat. Then baru turun and kita makan sama-sama.”

Aqiel menuju ke tingkat atas, di mana terletaknya biliknya syurganya. Di’on’kan komputer yang dibeli oleh papa bagi kemudahan dirinya. Dia log in ke facebook. Dengan komputer inilah dia menghabiskan masa lapangnya. ‘Ha! Friend Request!’ Dibawa anak panah ke situ kemudian di’click’ untuk melihat siapa gerangan yang meng’add’nya. ‘Jumpa juga mamat ni fb aku.’ Bisiknya sendiri apabila dilihat nama ‘Aniq Zaqwan’ yang tertera.

“Abang!!! Mandi and solat dulu. Jangan nak layan komputer tu sangat.” Terdengar suara mamanya melaung. Dikerling ke jam di tangannga. ‘Larrr… Dah pukul 3. Dah lewat ni…’ Gerutunya. Cepat-sepat dia mandi dan menunaikan solat.


“Papa tak balik lagi, ma?” Puan Najwa hanya mengangguk. Aqiel paham, papanya sentiasa sibuk dengan business sana-sini. Nasib baik mama tak kerja. Kalau tak, sah-sah la dia keseorangan, kalau ada pun Mak Nah dan Pak Uda aja.

“Papa abang tu biasa lah. Lepas ke office, ke padang golf pula. Maghrib nanti barulah sampai rumah. Macam tak biasa pula abang.” Kata mamanya.

“Mana lar tau, papa tiba-tiba dapat seru nak balik awal ke.” Gurauan yang boleh dianggap sebagai permintaan. Dia bersyukur, walaupun papanya busy, tapi tak pernah mengabaikan tanggungjawabnya. Apa yang dibuat, ke mana dia pergi, sihatkah dia, semuanya dalam kocek papa. Maklumlah, hanya dia permata hati mama dan papa.

Kalau ada siblings kan best. Pernah dia menyuarakan hasratnya untuk ada adik. Mama kata, ‘Apalah abang ni, mama dah tua la. Tak larat dah nak mengandung. Ada abang sorang pun, mama dah bersyukur sangat.’ Kalau diikutkan umur mama, mana ada tua lagi. Akhir 30-an je. Hurm… Entah la.